معرفی شهر اهواز برای سفر به یادماندنی+حقایق جالب در مورد اهواز

Rate this post

معرفی شهر اهواز (شهر شب زنده داران):

شهر پل ها، مرکز استان خوزستان، جزوه هشت کلانشهر ایران به لحاظ جمعیت و سومین شهر به لحاظ وسعت محسوب می شود. ریشه نام اهواز از جمع خوزی یا هوزی می آید که قبایل و ساکنان بومی استان خوزستان بوده اند. نامگذاری اهواز از شهریور سال 1314 هجری شمسی مورد تایید هیئت وزیران قرار گرفت. اهواز بزرگترین شهر استان خوزستان می باشد که به دلیل وجود قومیت ها و فرهنگ های مختلف در کنار هم ویژگی های منحصر به فرد و نابی را در این خطه رقم زده است.

داشتن جاذبه های گردشگری، بناهای تاریخی، غذاهای خوشمزه و متنوعش این دیار را به یکی از شهرهای مهم خوزستان تبدیل کرده است. پیشنهاد میکنیم با خرید بلیط اتوبوس به این شهر پرخاطره و مهمان نواز سفر کنید تا شاهد مناطق اسرارآمیز و زیبای این شهر پرآوازه باشید.

علت نامیدن شهر اهواز به شهر شب زنده داران به دلیل شرایط آب وهوایی گرم در روز است که مردم ترجیح می دهند شب ها که هوا خنک تر است برای تفریح و خرید بیرون بیایند. از اتفاقات جالبی که در مورد آن می توان گفت رودخانه کارون است که اهواز را به دو قسمت که هر کدام دارای ویژگی های گوناگون و منظره بکر و جذاب هستند، تقسیم کرده است.

 

موقعیت جغرافیایی اهواز:

شهری است با مساحت 220 کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر که از جنوب ایران با خلیج همیشه فارس، از شرق ایران با کهگیلویه و بویر احمد، از شمال ایران با لرستان و از غرب ایران با کشور عراق همسایه است. همان طور که میدانید به دلیل قرار گرفتن استان خوزستان در بخش وسیع جلگه ای، اهواز نیز به طبع در این بخش قرار گرفته است ولی به دلیل کمبود پوشش گیاهی شدید که در این منطقه حاکم است باعث شده که به عنوان یکی از گرم و خشک ترین شهرها از لحاظ  آب و هوایی در ایران قرار بگیرد

 پیوند فرهنگ ها و قومیت های مختلف اهواز:

اقوام ارمنی (اهدای ساعت فلکه)، زرتشتی (آیین جشن سده همراه با سرود و برپایی آتش)، مندایی (یک شنبه های غسل تعمید در کنار رود جاری کارون) که هر کدام با داشتن این رسم و رسوم های جالب و فرهنگ های جذاب و متفاوت در کنار هم در اهواز ساکن هستند.

گویش مردم اهواز:

مردمان اهواز از لحاظ لهجه به دلیل چند قومیت بودن و زبان خاص هر قوم به طبع، جزوه متنوع ترین گویش ها به شمار می آیند. اعراب و لرهای بختیاری به زبان های فارسی و عربی سخن می گویند.

آب وهوای اهواز:

قرار گرفتن اهواز در دو منطقه ی جلگه ای و کوهستانی باعث شده آب و هوایی متنوع داشته باشد. مناطق جنوبی این استان شرایط اقلیمی و آب و هوایی گرم و خشک دارند و بخش های شمالی و شرق دارای آب و هوایی کوهستانی هستند. شهری چهارفصل که پیشنهاد ما برای سفر به اهواز فصل زمستان و بهار است زیرا در این فصول به دلیل آب و هوایی مطبوعی که دارد قطعا به شما خوش خواهد گذشت، ناگفته نماند که روز به روز آلودگی این شهر زیبا در حال افزایش است به طوری که در آمار های رسمی بعد از اصفهان و تهران، اهواز بیشترین آلودگی هوا را دارد و علت آن نبود پوشش گیاهی در برخی از مناطق و فعالیت کارخانه ها و حمل و نقل درون شهری گزارش شده است.

جاهای دیدنی اهواز

لباس محلی اهواز:

لباس سنتی و شکیل مردم بومی اهواز که برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم این دیار و همچنین سادگی، راحتی لباس ها، تنوع و استفاده از زیورالات می باشد باعث شده است که بسیاری از گردشگران مشتاق شوند با خرید بلیط اتوبوس به اهواز سفری داشته باشند. لباس محلی زنان شامل عبا (چادر عربی)، شیله (روسری سیاه بلند)، ثوب (لباس بلند توری زیبا)، چلاب (زیورالاتی زیبا و تزئینی برای نگه داشتن روسری) و … می باشد.

لباس سنتی مردان غیور اهواز نیز شامل چفیه (دستمال بزرگی که بر روی سر گذاشته می شود)، عقال (حلقه ی سیاه رنگی است که برای نگه داشتن چفیه روی سر استفاده می شود) و از لباسی سرتاپا سفید و راحت برای انجام امور روزانه خود نیز استفاده می کنند که در مناطق گرم به دلیل گرمای طاقت فرسا بیشتر از زنگ های روشن استفاده می شود. اگر قصد سفر به اهواز را دارید، حتماً این‌ مقاله را بخوانید زیرا می خواهیم به صورت مجازی شما را با جاهای پر جاذبه و دیدنی اهواز که برایتان یک‌جا جمع کرده‌ایم ببریم تا سفری متفاوت همراه با برنامه ریزی و دانستنی های جالب را تجربه کنید.

مراکز خرید اهواز:

بازارهای محلی عجیب حال و هوایی خودمانی دارد از لباس های محلی گرفته تا خوراک و سوغات این شهر و شلوغی و سرو صدای زیاد غرفه های بازار. ساندویچ های فلافل و سمبوسه های تند که آب از چشم انسان می آورد، برخورد گرم و صمیمی مردانی خوش پوش با لباس های سفید که نماد پاکی و پاکیزه گیست، زنانی با لباس های سنتی و رنگارنگ و چادرهای مخصوص خود که نمادی از اصالت و فرهنگ این دیار را به نمایش می گذارند. کافی است به شهر زیبای اهواز سفر کنید و از بازارچه های سنتی و مجتمع های مدرن آن دیدن و خرید های عالی با قیمت مناسب داشته باشید.

بازار عبدالحمید:

بازاری سنتی با قدمت بیش از یک قرن و معماری قدیمی و کوچه های تودرتو و تنگ که اوج رونق خود را در دوره ی قاجار داشت و نشان از فرهنگ و اصالت این شهر می باشد. بازاری که در مرکز شهر قرار دارد و وجود دستفروشان در این منطقه باعث شده همواره مکانی شلوغ برای خرید تمامی اقشار باشد.

خانه دادرس در بازار عبدالحمید قرار دارد و شما علاوه بر خرید می توانید این بنای تاریخی را نیز نظاره کنید هم فال است و هم تماشا. هر آنچه که نیاز شما باشید را پیدا خواهید کرد از پوشاک، سوغات و صنایع دستی گرفته تا غذاهای دریایی این شهر با ادویه مخصوص که طعمی فراموش نشدنی دارد.

 آدرس: خوزستان/ اهواز/ خیابان نظامی یا نظری‌پور/ بین خیابان نادری و امام خمینی

مراکز خرید اهواز

بازار امام خمینی:

بازار قدیمی با سبک و سیاقی مدرن که یادگاری از دوران پهلوی است و جزوه بازارهای مشهور شهر اهواز می باشد. سقف های گنبدی شکل آن مدلی طراحی شده که مانع برف و باران شده و دارای نورگیری عالی برای جلوگیری از گرمای سوزان این شهر است و نمای آجری آن که معماری منحصر به فرد این بازار را دو چندان کرده است.

بازاری با 250 مغازه که در دو طبقه ایجاد شده و سرتاسر آن چراغ های رنگی نصب شده است و هنوز هم با گذشت 80 سال از قدمت این بازار، مکانی شلوغ برای خرید عموم می باشد. قابل توجه افرادی که می خواهند به بازار امام خمینی سر بزنند روزهای تعطیل باز نیستند. بازار از 8 صبح تا 5 بعد ظهر میزبان و پذیرای شما می باشند

آدرس: استان خوزستان/ اهواز/ آزادگان/ امام خمینی/ بین خوانساری و شهید موسوی

مجتمع تجاری نگین ایران اهواز:

یک مرکز خرید خوب مخصوص خاص پسندان و افرادی که خواهان شیک ترین پوشاک ها هستند. یکی از مزایای این بازار متنوع بودن پوشاک و وجود بوتیک های کیف و کفش می باشد که همه افراد با هر سلیقه ای که داشته باشند می توانند خرید خود را انجام دهند.

آدرس: اهواز/ محله کیانپارس/ بلوار شهید چمران/ نبش خیابان ششم

اماکن تاریخی، مذهبی اهواز:

کلیسای سورت مسروپ:

می خواهیم به صورت مجازی شما را به یکی از جاذبه های تاریخی شهر اهواز، کلیسای مسروپ (مقدس) ببریم. شاید برای بعضی افراد جالب باشد که در مورد تاریخچه ی این کلیسا بدانند. فردی معمار از ارامنه شهر اهواز به نام ترداد داویدیان به علت نبود مکانی مناسب و خلوت برای راز و نیاز تصمیم گرفت در سال 1347 شمسی بنای زیبایی را با طراحی منحصر به فرد خود در خیابان مصطفایی بسازد و این کلیسا روزهای یکشنبه به خلوتگاه بسیاری از مسیحیان برای راز و نیاز تبدیل شد.

علاوه بر این کلیسا دو کلیسای دیگر به نام های نادری ( کلیسای کاتولیک) و شبان نیکو (مخصوص فرقه های پروتستان) نیز وجود دارد که وجه تشابه آنها نمای سفید رنگ و اسرارآمیز ساختمان می باشد. کسانی که عاشق تاریخ پرافتخار ایران و همچنین مشتاق به شناخت مذاهب و مکان های منحصر به فرد برای خلوت خود هستند پیشنهاد می کنیم سری هم به کلیسای هریپسیمه قزوین بزنید، زیرا جذابیت های خاص خود را برای علاقه مندان دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به یکی از کاروانسراهای بی نظیر که یکی از آثار شاخص شهر و جاذبه های دیدنی شهر شب زنده داران می باشد ببریم.

آدرس: اهواز/ خیابان شهید مصطفایی/ ابتدای خیابان موسوی

بنای تاریخی معین التجار(خانه شیخ خزعل):

اثری برجسته و تاریخی است که در زمان ناصر الدین شاه این کاروانسرای باشکوه برای تجارت و بازرگانی ساخته شده است و در واقع یادگاری به جا مانده از دوران قاجار می باشد. در گذشته اهواز به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از مسیرهای ارتباطی مهم در راه ابریشم بوده است و همین امر باعث شد تا فردی به نام حاج محمد تقی معین التجار که از تاجران سرشناس آن دوره بوده است و صاحب امتیاز کشتیرانی در رودخانه کارون را داشته بود بخاطر گسترش فعالیت های تجاری با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله این کاروانسرای زیبا را برای اینکه مسافران و تاجران مکانی برای اتراق و رفع خستگی داشته باشند بسازند.

با وجود اینکه زمان زیادی از ساخت این اثر گذشته است و دستخوش تغییرات و آسیب هایی بر اثر گذر زمان شده است اما همچنان گردشگران و مسافرانی که تاریخ ایران برایشان لذت بخش است از سرای تاریخی معین التجار دیدن می کنند.

آدرس: اهواز/ خیابان ۲۴ متری/ خیابان کاوه غربی

جاذبه های تاریخی اهواز

موزه اهواز:

بسیاری هدف از ساختن موزه را بی معنی می دانند و گذر به گذشته برایشان لذتی ندارد، در حالی که موزه ها نقش پررنگی در گردشگری و جذب توریست دارد زیرا فرهنگ، تمدن و قدمت کهن آن شهر را به نمایش می گذارد و در واقع مرکزی است که با استفاده از مدارک و وسایل، سبک زندگی، علایق آن دوره و زحمت و تلاش در گذشته را برای افرادی که هرگز آن را ندیده و تجربه نکرده اند، بازنگری می کنند.

با ایجاد موزه به طور یقین می توان گفت که تاریخ زنده است. این مقاله مخصوص علاقه مندان به سفر به گذشته و ورق زدن دفاتر بزرگ تاریخ است پس با ما همراه شوید زیرا می خواهیم موزه های این شهر پرخاطره را برای شما معرفی کنیم.

 موزه هنرهای معاصر اهواز:

اگر اهل هنرهای تجسمی هستید پس سریع بلیط خود را تهیه کنید و وارد این دنیای اسرارآمیز شوید. موزه ی هنرهای معاصر اهواز در دو طبقه و با پنج گالری در سال 1338 فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه بی نظیر جزوه دومین موزه بزرگ کشور می باشد که همین امر باعث شده است به یکی از دیدنی های جذاب شهر اهواز تبدیل شود.

70 اثر فاخر در این گنجینه ی باارزش نگهداری می شود که هنرمندان استان خوزستان دارای 60 اثر و 10 اثر باقی مانده متعلق به دیگر استان ها می باشد. شما می توانید بعد از بازدید و گشت و گذار برای رفع خستگی و استراحت ساعاتی را در کافه به همراه دوستان خود بنشینید و خود را به صرف نوشیدنی دلخواه خود دعوت کنید. ساعت بازدید از موزه هنرهای تجسمی همه روزه از ساعت 9 صبح تا 8 شب می باشد.

آدرس: اهواز/ جاده ساحلی

موزه خراطی:

شهر اهواز همواره شهری خلاق و هنر پرور می باشد و با ذوق و خلق اثری کاربردی در فضای معماری که انجام می دهند همه را شگفت زده می کنند. اهواز اولین موزه تخصصی چوب در کشور را افتتاح گردید که هنر بومی و نبوغ خود را به رخ تمامی گردشگران و مسافران داخلی و خارجی می کشاند. خراطی در واقع خلق یک اثر بر روی چوب می باشد که قطعا زمانی که از این آثار ارزشمند دیدن می کنید شما را به وجد خواهد آورد.

در این موزه بیش از 400 اثر از استادانی همچون عبدالرحیم فروتن را می توان مشاهده کرد که با استفاده از درختان شمشاد، چنار، گلابی و گردو در سطح وسیعی اعم از سماور، شمعدان، قندان، ظرف و ظروف سنتی، مهر های شطرنج و… را با استفاده از دستان هنرمند خود ساخته و برای نمایش به عموم گذاشته است.

آدرس: اهواز/ میدان 15 خرداد/ خیابان انقلاب

مناطق طبیعی، تفریحی اهواز:

میخواهیم با رزرو بلیط اتوبوس های وی آی پی پایاسفر به دومین شهر گرم کشورمان سری بزنیم که دمای هوای آن در تابستان به 50 درجه سانتی گراد نیز می رسد، شهری با مردمان مهمان نواز و خون‌گرم که شب‌های زیبایش بی نظیر است. شهری که در طول تاریخ با وجود آسیب های جنگ ۲ بار از نو ساخته شده است و با این وجود هم هنوز از لحاظ مناطق بکر و جاذبه های گردشگری حرفی برای گفتن دارد. یکی از جاذبه های زیبایش وجود پل های بی نظیری است که در دل خود جای داده است و به همین خاطر اهواز را با شهر پل ها نیز می شناسند.

اگر قصد سفر به اهواز را دارید و مسافر این شهر پرجاذبه هستید حتماً این‌ مقاله را بخوانید تا لیستی از تمام جاذبه های دیدنی اهواز را که برای‌تان یک‌جا جمع کرده‌ایم مطالعه کرده و خود را برای تجربه ی سفری متفاوت آماده کنید و بهترین برنامه را برای خود بچینید.

پل سفید:

یکی از معروف ترین پل های شهر اهواز پل سفید نام دارد و جزوه یکی از 8 پل ساخته شده بر روی رودخانه کارون می باشد، رودخانه ای که در دل اهواز جای دارد و پرآب ترین و بزرگ ترین رودخانه ایران نیز محسوب می شود.

پل سفید در واقع پلی فلزی با پایه های بتنی است که در زمان پهلوی ساخته شده است و باعث شده بخش غربی و شرقی شهر را به هم وصل کند. یکی از شناخته ترین پل ها پل سفید یا هلالی  است و لقب اولین پل معلق ایران را نیز به خود اختصاص داده است. پلی که در گذشته برای درشکه، ماشین و عابر پیاده مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه از این پل برای عبور ماشین ها یه صورت یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرد. شما بعد از دیدن پل سفید می توانید به جاذبه های نزدیک این پل از جمله: پارک جزیره، کلیسای مسروپ مقدس، خانه ماپار، سقاخانه اهواز و کاروانسرای معین التجاره نیز سری بزنید که خالی از لطف نمی باشد.

آدرس: اهواز/ حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین

جاهای دیدنی و تفریحی اهواز

آبشار اهواز (پل هفتم):

شاید برایتان عجیب باشد که در شهری گرم و خشک آبشاری باشکوه وجود داشته باشد. می خواهیم همراه شما به سمت طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه برویم. زیباترین و طولانی ترین آبشار مصنوعی که روی هفتمین پل اهواز جریان دارد. شما می توانید بر روی این پل قشنگ که بر روی رودخانه کارون قرار دارد قدم بزنید و با دیدن آبشار لذت ببرید.

پیشنهاد می کنیم که برای دیدن آبشار اهواز شب بروید زیرا فواره های رنگی ، موسیقی و بازی آب و نور جلوه ی بی نظیری به پل و شب های اهواز می دهد که بسیار تماشایی است و بیشتر گردشگران این پل دیدنی را برای تفریح و گردش انتخاب میکنن. وجود قایق های موتوری، فضا برای نشستن و کافه ها باعث شده است تا نیمه های شب شلوغ باشد و خبری از سکوت حس نشود و تبدیل به یکی از مهیج ترین و پرطرفدارترین جاذبه های تفریحی اهواز شود.

آدرس: اهواز/ بلوار شهید چمران

سوغات اهواز:

همیشه سفر به شهر گرمسیر کشورمان در فصل زمستان واقعا می‌چسبد. اهواز یکی از زیباترین نقاط کشورمان نیز یکی از همین شهرها می باشد که جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و دیدنی زیادی را در خود جای داده است، از مردمان خون گرم و با فرهنگ غنی این خطه گرفته تا غذاهای خوش طعم، سوغاتی‌های متنوع و صنایع دستی که همگی می تواند سفری دلپذیر را برای شما رقم بزند. وقتی به شهری پرجاذبه همچون اهواز سفر می کنید، قصد که ندارید دست خالی از سفر برگردید؟ در اهواز انواع خوراکی‌های تند و خوشمزه به عنوان سوغاتی به فروش می‌رسند.

از اصلی ترین سوغاتی این شهر که خرما می باشد گرفته تا هنرهای اصیل صنایع دستی و بافتنی، ماهی و ادویه جات های خوش عطر و رنگارنگش که بسیار خوشمزه و خوش طعم می باشند. پیشنهاد می کنیم از همین امروز خود را برای تجربه ی سفری هیجان انگیز به سمت اهواز آماده کنید و از طریق سایت پایاسفر بلیط  اتوبوس خود را از لحاظ قیمت با هم مقایسه کرده و آفر مورد نظر خودتان را از طریق همین سایت با بهترین قیمت خریداری نمایید.

ما در ادامه این مطلب می خواهیم لیستی از بهترین سوغات اهواز را که زبانزد تمامی مردم شده است به شما معرفی کنیم تا با خیالی آسوده در کمترین زمان ممکن خریدهای عالی برای خود و عزیزانتان تهیه نمایید و یادگاری های خوشمزه و زیبایی را به شهر و دیار خود ببرید.

انواع خرما:

می خواهیم در مورد یک خوردنی خوشمزه و بسیار مقوی با ارزش غذایی بالای آن صحبت کنیم که یکی از بهترین  و معروف ترین سوغات اهواز نیز محسوب می شود. خرما میوه ای است که در خوزستان و اهواز به وفور می توانید آن را ببینید و علت آن نخلستان‌های بسیاری است که در خود جای داده‌ است و به جرات می توان گفت که یکی از باکیفیت ترین ها در کل دنیا است.

انواع و اقسام مختلفی از خرما وجود دارد اما قبل از معرفی آنها بد نیست کمی در مورد خواص این میوه خوشمزه صحبت کنیم، خرما باعث تنظیم سطح کلسترول خون، منبع غنی آهن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین، جلوگیری از التهاب پوستی، باعث تقویت و بهبود عملکرد مغز و … می شود.

سوغات اهواز

به‌ طور کلی خرما را می‌توان به دو دسته خرمای تر و خرمای خشک تقسیم‌بندی کرد، خرمایی که شیره دارد مانند خرمای مضافتی، جزوه خرماهای تر و خرماهایی  که دیرتر از نخل چیده می شود در خانواده خرمای خشک یا نیمه خشک قرار می گیرد. بعد از دسته بندی کلی نوبیت به انواع خرما های این خطه می رسد که شامل:

خرمای زاهدی: زیاد شنیده اید که در کنار خرما اسم رطب را نیز می برند در واقع رطب با خرما متفاوت است، یکی از رطب های بسیار خوشمزه همین خرمای زاهدی می باشد که روش رشد آن نسبت به سایر خرما ها کمی متفاوت است و باید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد تا کاملا رسیده و نرم ‌شود و رنگ آن تیره و به سمت سیاهی برود تا رطب واقعی تولید شود، باغداران این رطب را نمی‌چینند و منتظر می مانند تا بر روی درخت خشک ‌شود و خرمای زاهدی خوشمزه و اصل را روانه بازار کنند.

خرمای کبکاب: یکی از خرماهای شیرین و مرغوب اهواز خرمای کبکاب است که در سایر شهرهایی همچون یزد، بوشهر و بهبهان هم می توان آن را پیدا کرد.

خرمای پیارم: یکی از خرماهای خانواده نیمه خشک که دیررس می باشد، خرمای پیارم می باشد که خوردن آن را برای بیماران دیابتی پیشنهاد می کنیم و علت آن این است که دارای فروکتوز بوده و ناگفته نماند که نسبت به سایر خرماها قیمت بالاتری هم دارد.

خرمای خضراوی:‌ خرمای که بافتی نرم و لذیذ دارد و به مرور زمان شاهد تغییر رنگ آن از نارنجی به سمت رنگ قهوه‌ای روشن هستیم را خرمای خضراوی گویند.

خرمای استعمران: از خرماهای که به ورزشکاران پیشنهاد می دهیم، خرمای استعمران می باشد و علت آن قند بالا و  شیرین و خوشمزه بودن آن است و دلیل دیگری که  به سمت خود هر فردی را وسوسه می کند رنگ بسیار زیبای قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه و قرمز است که واقعا خوشمزه و وسوسه انگیز می باشد.

خرمای برهی: یکی دیگر از خرماهایی که برخلاف بقیه بافتی ترد دارد و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر خرماها دارد خرمای برهی می باشد.

قلم نی:

یکی از سوغاتی های زیبایی که می توانید برای عزیزانتان به عنوان هدیه ببرید، قلم نی های زیبای است که توسط دستان هنرمند این دیار برای خوشنویسی ساخته شده است و یکی از صنایع دستی های سنتی محسوب می شود که قدمت آن به زمان مصر باستان برمی گردد. قلم نی در واقع هنر خلق ایجاد نقش و نگارهای زیبا بر روی اشیای فلزی همچون طلا، نقره، مس و برنج می باشد که این هنر فاخر در بسیاری از شهرهای کشورمان همچون دزفول رواج دارد. ما در مجله پایاسفر شما رو به اعماق سفر به ایران می بریم و تلاش می کنیم بهترین مکان های گردشگری و تفریحی هر شهر را به شما نشان دهیم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *