معرفی شهر سنندج برای مسافرت 1403+جاذبه های سنندج

Rate this post

معرفی شهر سنندج

شهر زیبای سنندج مرکز استان کردستان، دارای آب وهوای کوهستانی بوده و در میان رشته کوههای زاگرس جا خوش کرده است. سنندج در هر فصل از سال آب و هوای خاص خود را دارد که خوش آب و هواترین ماه های سال برای سفر به سنندج اردیبهشت می باشد. ماه های دیگر نیز سفر به این شهر، زیبا می باشد ولی در اردیبهشت به خاطر طبیعت زیبای آن باعث جذب بیشتر مسافرین میگردد. این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است که از جاذبه های طبیعی پرتردد آن می توان به پارک جنگلی کوه آبیدر اشاره کرد. در این شهر، باغ ها و چشمه های طبیعی زیادی از جمله امیریه, کانی شفا, هفت آسیاب, خضرزنده و … وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است.

جاهای دیدنی سنندج

مراکز خرید سنندج:

از طبیعت سرسبز، هوای عالی و پاک سنندج که بگذریم وجود مراکز خرید با اجناس با کیفیت و قیمت های مناسب باعث می شود تا گردشگران با خرید بلیط اتوبوس تهران به سنندج، به این شهر زیبا روانه شوند و علاوه بر تفریح و لذت بردن از مناطق بکر و جاذبه های دیدنی، خریدی عالی برای خود یا عزیزان خود انجام دهند و دست پر به شهر خود برگردند. در این مطلب می خواهیم سری به بازارهای هیجان انگیز و همیشه شلوغ سنندج بزنیم و به معرفی بازارهای سنتی و خودمانی و همچنین مجتمع های لاکچری این شهر بپردازیم.

بازار سنندج:

هر شهری برای خود بازارهای قدیمی و سنتی منحصر به فردی دارد و نحوه ساخت این بازارهای خاص ارتباط مستقیمی با فرهنگ، تمدن و تاریخ آن شهر دارد، پس نظرتان چیست به صورت مجازی از این بازارها دیدن کنیم. اگر میخواهید شناسنامه و فرهنگ کردی را از نزدیک ببینید پیشنهاد میکنم سری به بازار سرپوشیده سنندج بزنید که یکی از مراکز خرید این شهر دوست داشتنی و مهمان نواز می باشد.

بازاری بزرگ و به جای مانده از دوران صفویه که سقف های گنبدی و تودرتو بودنش باعث خاص بودن آن شده است. بسیاری معتقد هستند که معماری بازارسنتی اصفهان شباهتی نزدیک به بازار سنتی سنندج دارد و می گویند که شکل کلی هر دو بازار از بالا شبیه به یک مستطیل بزرگ می باشد. وجود پارچه های رنگی رنگی و کار شده با مروارید و منجوق و … از همان ورودی بازار شما را شیفته خود خواهد کرد و حس طراوت و سرزندگی را به شما منتقل می کند. بعد از گذر از پارچه های رنگی آویزان شده به سقف مغازه ها، بوی معطر و تند ادویه ها بینی شما را قلقلک خواهد داد و می توانید کوه های ایجاد شده از ادویه های رنگی را ببینید که واقعا بی نظیر است.

وجود اصناف طلا فروشی، کیف و کفش، پارچه های مردانه مخصوص دوخت لباس های کردی و … را می توان در این بازار خودمانی و شلوغ دید و بسته به سلیقه ی خود خرید را انجام داد. شما همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 8 صبح تا 9 شب می توانید از این بازار دیدن نمایید و خریدهای بی نظیری داشته باشید.

آدرس: سنندج/ خیابان انقلاب

بازار تاناکورا:

بسیاری واژه تاناکورا برایشان عجیب و مبهم می باشد. تاناکورا در واقع به اجناسی گفته می شود که در عدل هایی 100 کیلویی و پرس شده به صورت نو، استوک و دست دوم از خارج از کشورمان وارد می شود. شما در داخل این عدل ها می توان بسته به شانس خود از لباس های نو و استفاده نشده، برندهای معروف دنیا تا لباس های غیر استفاده را مشاهده کنید.

در واقع هر چیزی را می توان در این عدل ها دید. بازاری بسیار شیک و پرهیاهو که به دلیل وجود اجناس متنوع و متعددی همچون کیف، کفش، عینک، لوازم برقی، ابزارآلات، اسباب بازی و عروسک و … تبدیل به بازاری پررونق شده است. پیشنهاد میکنیم در طول هفته برای خرید به تاناکورا بروید و روزهای پنجشنبه و جمعه را انتخاب نکنید زیرا بازار به قدری شلوغ است که جای سوزن انداختن نیست و برای بعضی افراد ممکن است این حجم از شلوغی برایشان ناخوشایند باشد.

آدرس: سنندج/ خیابان شهدا/ پایین تر از میدان کارگر

مراکز خرید سنندج

اماکن تاریخی سنندج:

سنندج زیبا مرکز استان کردستان و یکی از شهرهای پرطرفدار شمال غرب ایران که در 512کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد و به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی همچون عمارت، آبنیه های تاریخی، مساجد و بازارهای قدیمی که در دل خود قرار داده همواره جزوه شهرهای پرگردشگر کشورمان محسوب می شود و هر ساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی از داخل و خارج از کشور از تمامی پایانه های مسافربری است. اگر علاقه مند به تاریخ این شهر پرفراز و نشیب هستید در این مطلب همراه ما باشید تا نگاهی به تعدادی از جذاب ترین عمارت های این شهر با معماری خاص و بی نظیر آن بیندازیم.

عمارت مشیر دیوان:

بنایی بسیار زیبا که توسط میرزا یوسف مشیر دیوان جانشین حاکم منطقه و دیوان مشاور در دوران تجلی معماری ایرانی یعنی دوره قاجار ساخته شده است. زیبایی خیره کننده ای که این عمارت دارد در نوع خود بی نظیر است. گچ بری های طنابی، اروسی های پر کار، طرح های اسلیمی، تزئینات آجری و مقرنس کاری های شگفت انگیزی که دارد در واقع ظرافت، ذوق و خلاقیت هنر ایرانی را به نمایش می گذارد.

بنایی با معماری سبک ایرانی که شما می توانید شاهد زیباترین و خاص ترین ایوان ها با طرح کلاه فرنگ باشید. عمارت مشیر دیوان دارای 7 حیاط می باشد که هر کدام از این حیاط ها توسط آب نماهایی جداگانه تزئین شده اند و طراحی متفاوت هر کدام از آنها جذابیت این عمارت را بیشتر می کند.

آدرس: سنندج/ خیابان شهدا( فرح)/ محله قدیمی سرتپوله

عمارت خسروآباد:

میخواهیم در مورد یکی از باشکوه ترین بناهای تاریخی شهر سنندج صحبت کنیم که در مساحتی نزدیک به 6 هزار متر مربع ساخته شده است. این عمارت زیبا به دستور امان الله خان اردلان که 176 سال پیش حاکم وقت کردستان بوده است، ساخته شده و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسرو خان اردلان بوده است و از آنجا که خاندان اردلان از این عمارت استفاده می کردند

برای جلوگیری از ورود افراد بیگانه از قسمتهای مختلف به داخل عمارت، دور تا دور آن را خندق کندند و اطراف آن را با درخت هایی که کاشتند تزئین نمودند تا تنها راه ورودی به عمارت همان ورودی اصلی باشد و خاندان اردلان در امان بمانند.

مجموعه چهار باغ و عمارت خسروآباد یکی از شاخص ترین عمارت های این شهر محسوب می شود و محل حکومت والیان اردلان بوده است. باغ خسروآباد و قصر سلطنتی آن به حدی زیبا می باشد که محل استقبال از مقامات و پادشاهان زیادی بوده است و جشن عروسی خسروخان پسر امان الله خان با دختر فتحعلی شاه حسن جهان خانم نیز در این عمارت برگزار شده است. حوض چلیپا، آجرکاری، گچ بری، اروسی های زیبا و تزئینات معماری زیبای آن جلوه خاصی را به عمارت بخشیده است.

آدرس: سنندج/ بلوار خسروآباد

جاهای دیدنی و تاریخی سنندج

موزه سنندج:

 به جرات می توان گفت که موزه‌ها جزوه حافظان و نگهبانان یادگاران نسل گذشته و به نحوی میشود گفت که فرزندان تاریخ و هنر کشورمان هستند. هر یک از شی هایی که در داخل موزه قرار دارد، داستان های پرفراز و نشیبی را در دل خود جای داده است و در عین بی زبانی با اسناد جمع آوری شده از قدمت، هنر و فرهنگ هر دیار می تواند به هزار زبان با بیننده ارتباط برقرار کند. بسیاری موزه را محدود به مکانی برای نمایش آثار تاریخی و باستانی می کنند در حالی که تمامی نمایشگاه های جانوری، هنری، پزشکی و … به نوعی موزه هستند. اگر از علاقه مندان به موزه هستید و ارتباط و حس شوق و شعف بین خالق اثر و شما ایجاد می شود در این مطلب همراه ما باشید تا  با هم سری به موزه های سنندج زیبا بزنیم و اطلاعات جالبی را با هم به اشتراک بگذاریم.

عمارت سالار سعید:

سنندج  به دلیل داشتن ابنیه های متنوع و متعدد تاریخی که دارد همیشه میزبان گردشگران زیادی بوده است. یکی از این بناهای خاص، عمارت سالار سعید می باشد که قدمت آن به دوران قاجار برمی گردد و به سفارش فردی به نام ملا لطف الله شیخ الاسلام با استفاده از چوب، سنگ و آجر ساخته شده است.

به دلیل معماری خاص، سقف گنبدی شکل تزئین شده با آینه، پنجره های ارسی بزرگ، حوض خانه و پشت بام شیروانی آن تبدیل به یکی از جاهای دیدنی و زیبای سنندج شده است. بعد از فوت مالک این بنا فرزندان آن، خانه را به دو قسمت تقسیم کردند و در نهایت فروخته شد که قسمت بیرونی این عمارت را عبدالحمید خان سنندجی (سالار سعید) و قسمت داخلی عمارت را خانواده حبیبی خریداری کردند. در سال 1351 این عمارت بی نظیر را وزارت فرهنگ و هنر به مالکیت خود در آورد و بعد از مرمت و بازسازی در مهر ماه 1354 موزه ای تحت عنوان موزه سنندج در این عمارت تاسیس شد. شما می توانید در این موزه علاوه بر اینکه از بخش باستان شناسی و مردم شناسی شهر سنندج بازدید نمایید، از حیاط زیبا و محوطه ی بیرونی عمارت نیز لذت ببرید.

آدرس: سنندج/ خیابان امام/ کوچه حبیبی

حمام خان سنندج:

در گذشته مانند امروز هر خانه ای برای خود حمام شخصی نداشت به همین خاطر حمام های عمومی در نزدیکی بازار اصلی شهر ساخته میشد. یکی از حمام های زیبا که در بافت قدیمی و مرکزی شهر سنندج قرار دارد حمام خان سنندج می باشد. طبق اسناد و سنگ نوشته های موجود در حمام، ساخت آن به دوره قاجار یعنی زمان حکومت امان الله خان اردلان ( والی کردستان) برمی گردد. بخش های مختلف حمام خان شامل: بینه (حمام گرم)، سر در ورودی، سربینه (حمام سرد)، آب انبار، خزینه و… بوده است. شاید بریتان جالب باشد که از هر کدام از اصناف مردمان آن دوره از جمله خان، پهلوان، بزاز، حجره دار و … یک مجسمه کاملا انسان نما در حمام خان قرار گرفته است که به نوعی روایتگر تاریخ گذشته های دور می باشد. قشنگی حمام های عمومی این بود که یک نفر کیسه کش بود، فرد دیگری حجامت افراد را انجام میداد، یک نفر دیگر در هوای گرم و نمناک حمام، شربت خنک میل می کرد، کارگر دیگر لنگ تمیز را برای یک نفر می برد تا خودش را خشک کند، فردی در حال تراشیدن ریش و موی سر خود بود و خلاصه شما در این حمام می توانستید شلوغی و حسن و حال خوش را به وضوح ببینید.

آدرس: سنندج/ ضلع شمالی بازار سنندج/ جنب مسجد داروغه

مناطق طبیعی، تفریحی سنندج:

استان کردستان و به ویژه شهر زیبای سنه دژ (سنندج) با آب و هوای دلپذیر و خنکی که دارد به جرات می توان گفت که یکی از مناطق زیبا و بکر کشورمان محسوب می شود. بسیاری این استان را یکی از قشنگ ترین نقاط ایران می دانند و علت آن وجود دریاچه ها، آبشارها و رودخانه های خروشان، جنگل های سر به فلک کشیده و سرسبز، کوه های مرتفع و دشت های خیره کننده ای می باشد که هر کس برای یک بار به این شهر سفر کند خاطرات بی نظیر و تجربه ی فوق العاده ای را از شهر هزار تپه به یادگار به دیار و خانه خود می برد. مردمانی خونگرم، مهمان نواز و باغیرت که شهره عام و خاص هستند و به دلیل عشق به طبیعت و موسیقی افرادی سرزنده و چاپک می باشند. در این مقاله همراه ما باشید تا جاذبه های طبیعت گردی و دیدنی های این شهر سرسبز و تمیز را بیشتر بشناسیم.  

پارک تفریحی آبیدر:

ئاویه ر کوهی سر به فلک کشیده و مرتفع در بخش غربی کشورمان با ارتفاعی حدود 2550 متر، بلندترین نقطه شهر مساجد می باشد که صلابت و شکوه خود را نمایش می دهد. به دلیل وجود چشمه های طبیعی و آب های فراوانی که این کوه تراوش می کند نام این منطقه بکر را آبیدر (آب به در) نامیده اند که همین پرآب بودن باعث به وجود آمدن باغ‌های بزرگی در این منطقه شده است. کوه آبیدر در واقع بام سنندج می باشد و اکنون تبدیل به یکی از تفرجگاه ها و مناطق تفریحی شده است که شما هر ساعت از شبانه روز به این پارک جنگلی بروید زیبایی و چشم انداز بودنش شما را به وجد می آورد.

وقتی در روز از بالا به شهر نگاه کنید درخت های سرسبز و خنکی هوا به شما آرامش خاصی می دهد و در شب نیز وجود نور چراغ های رنگی داخل شهر و سکوت وصف نشدنی که حاکم می شود حس و حال عجیب و وصف نشدنی را به شما منتقل می کند. زیبایی این تفرجگاه به همین ها ختم نمی شود زیرا گوشه به گوشه دامنه های این پارک کوهستانی زیبایی ها و دیدنی های خاص خود را دارد.

اگر پیاده به سمت آبیدر می روید هر چه از پله ها بالاتر می روید چمن کاری، درخت کاری و سرسبزی بیشتری را خواهد دید که همین امر باعث می شود بیشتر با ذوق و هیجان این مسیر را طی کنید. از بخش های دینی این تفرجگاه می توان به پارک کودک، چشمه کانی شفا، پارک امیریه، کوچک قرآن، پارک امانیه، چشمه خضر زنده، جنگل های گویز کویر، هفت آسیاب، کانی ماماتکه و پارک بان شلانه می باشد که آلاچیق های موجود در کنار این پارک ها و چشمه ها باعث می شود گردشگران و مردمان محلی این شهر را هر روز به همراه خانواده برای  تفریح و گردش به سمت خود جذب کند و ساعاتی را به تماشای دیدن مناظر زیبای این شهر بنشینید و لذت ببرید.

وجود رستوران، سفره خانه های سنتی، چای خانه، بزرگترین سینمای روباز جهان با ابعاد 25 متر در 12 متر، وجود پناهگاه در بالای قله برای اسکان کوهنوردان، زیپ لاین، پل معلق، پارک شعرا که مجسمه های افراد نامی و مشهور به نمایش گذاشته شده است. اگر مجموعه ای بی نظیر و خانوادگی برای تفریح و خوش گذرانی می خواهید پارک جنگلی آبیدر می تواند بهترین گزینه باشد.

آدرس: سنندج/ انتهای خیابان آبیدر/ دامنه کوه آبیدر

جاهای دیدنی و تفریحی و گردشگری آبیدر

دریاچه سد قشلاق:

یکی دیگر از پدیده های بی نظیر سنندج وجود رودخانه ای خروشان و پرآب سدی به نام سد قشلاق می باشد. سدی زیبا با امکاناتی رفاهی از جمله قایق سواری و ماهیگیری که می تواند یک روز مهیج و هیجان انگیز را برای شما رقم بزند، هنگام قایق سواری می توانید زیستگاه ماهی های زیبا از خانواده کپور را از جمله سیاه ماهی، سس ماهی، آلبور نوس کاپیتو، ماهی عروس و … را نیز که بسیار دیدنی است، مشاهده کنید. سرسبزی و درخت کاری های اطراف این سد باعث شده است که خانواده های زیادی از صبح برای خوش گذرانی و تفریح به سد قشلاق بیایند و در سایه ی این درخت ها بساط پذیرایی و نشستن برای یک روز تمام را فراهم می کند.

آدرس: 20 کیلومتری سنندج، جاده سقز

غذاهای سنتی سنندج:

همانطور که می دانید هر شهر و دیاری بسته به شرایط آب وهوایی و آداب و فرهنگ هر منطقه حرفی برای گفتن دارد، اگر میخواهید غذاهای متنوع با طعم های بی نظیر و فراموش نشدنی را امتحان کنید، سفری به شهری پرجاذبه با رشته های کوه های بلند، دشت های وسیع و سرسبز، چشمه های جاری و آبشارهای خروشان، غارهای خیره کننده و … داشته باشید و در کنار همه جاذبه های بکر و زیبایش از غذاهای سنتی خاص که بیشتر آنها عطر و بوی گیاهی دارند لذت ببرید. همراه ما باشید تا شما را با بهترین، سالم ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی این استان آشنا کنیم.

آش دانه کولانه:

آش‌های مختلفی در سنندج طبخ می‌شود که هرکدام از آنها طعم خاص و لذیذ خودشان را دارند. آش دانه کولانه یا آش دندان جزوه آش هایی است که در حین درست کردن و پخت آن به حدی بو و عطری دلپذیر پخش می شود که من این اطمینان را به شما می دهم که با یکبار امتحان کردن در برنامه غذایی خود جای خواهید داد و از خوردن آن‌ها سیر نخواهید شد. همانطور که می دانید کردها بسیار انسان های غیور و شادابی هستند و علاقه خاصی به جشن و مهمانی دارند به به همین خاطر است که استان کردستان به مهمان نوازی شهره دارند،

این آش در واقع یک آش سمبلیک می باشد و علت آن این است که وقتی در سنندج بچه ای اولین رویش دندان های شیریش شروع می شود والدین. آن بچه جشن و پای کوپی به راه می اندازند و آش دانه کولانه را نیز برای مهمان ها سرو می کنند تا همگی در این شادی و حس خوب سهیم باشند. مواد لازم جهت تهیه ی این آش سنتی و خوشمزه شامل: گندم، نخود، قلم گوسفندی، پیاز، لوبیا قرمز، عدس، سیزی های معطر از جمله مرزه خشک و ادویه های متنوع می باشد که طعم و مزه این آش را چند برابر می کند.

کلانه:

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه این خطه که به یکی از کهن ترین فست فودهای جهان مشهور است و بیشتر در بهار تهیه می شود، کلانه نام دارد. این غذای خوشمزه را پیتزای چند هزار ساله نیز می نامند که تنها تفاوت آن این است که بر روی ساج و به روش سنتی و قدیمی تهیه می شود و به حدی در استان کردستان طرفدار دارد که شما در بهار شاهد صف های طولانی برای خوردن این پیتزای کردی خواهید بود.

علاوه بر استان کردستان در سایر کشورهای همسایه نیز کلانه با نام های مختلف و روش طبخ مشابه نیز تهیه می شود، در ترکیه با نام گزلمه، در افغانستان بولانی و در آذربایجان نیز با نام سبزله گوتاب شهره دارد. برای طرز تهیه ی این پیش غذا یا میان وعده لذیذ به خمیری یکدست و لطیف، سبزیجاتی از جمله پیازچه و در بهار که گیاهان خودرو و مقوی رویش می کنند می توان از پیچک و کنیوال نیز استفاده کرد، کره و روغن حیوانی نیز جزوه جدایی ناپذیر این غذای خوشمزه می باشند که توسط شیر زنان کرد تهیه می شود و با دوغ و ماست محلی سرو می کنند.

غذای محلی سنندج

سوغات سنندج:

شهر مقدس سنندج با مرمانی مهمان نواز و خون گرم در پای کوهی زیبا به نام آبیدر جا خوش کرده است که قدمت این شهر به چند هزار سال پیش برمی گردد و نشان از اصالت سنه دژ می باشد. پیش از این‌ها در‌باره راه‌ و‌چاه سفرکردن به این خطه سرسبز، مراکزخرید، مناطق دیدنی و … صحبت کرده ایم. وقتی از ترمینال سنندج با بهترین قیمت وارد این شهر زیبا می شوید گوشه به گوشه آن برایتان جذاب و خیره کننده می باشد از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد با آب وهوایی خنک و مطلوب و پیشینه آثار باستانی و تاریخی که از مقاصد محبوب مسافران و توریست ها می باشد.

بگذریم، سنندج نیز همانند سایر شهرهای کشورمان سوغاتی های خاص آن منطقه را دارد که همگی دارای قدمتی کهن می باشد. وقتی حرف از سوغات سنندج می شود اولین چیزی که ممکن است در ذهن مسافر تصور شود گیوه های سفید (کلاش) و فرش های رنگارنگ می باشد در حالیکه این چنین نیست و در این مطلب قصد داریم به سراغ  بهترین سوغات سنندج برویم که شامل خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی نفیسی است و نشان از آن دارد که مردمان این دیارازهر انگشتشان هنری می بارد و همه آنها در نوع خود بی مانند و زیبا می باشند.

اگر خواهان تنوع رنگ ها، خوردنی های خوشمزه، صنایع دستی های خفن و باارزش هستید قطعا شهر سنندج می تواند به شهر مورد علاقه شما تبدیل شود. وقتی وارد بازارهای سنتی این شهر می شوید، در یک طرف بازار بازی رنگ ها و بافت های شگفت انگیز گلیم ها، قالی و جاجیم به حدی زیاد و متنوع می باشد که به درون قلب شما نفوذ خواهد کرد و همین امر باعث می شود که شما به راحتی نتوانید برای خرید یکی از آنها تصمیم بگیرید، در آن طرف تر بوی خوش خوراکی های سنتی این خطه همچون کلانه، کنجد، نان روغنی (برساق) و … شما را وسوسه می کند که دلی از عزا در بیاورید.

آنقدر خوردنی های سنندج شناخته شده، ارگانیک، دارای خواص زیاد، خوشمزه با ارزش غذایی بالا و در عین حال ماندگاری زیاد می باشند که علاوه بر گردشگران ایرانی، توسط مسافران و گردشگران خارجی نیز خریداری می شوند و با خود یادگاری های خوشمزه ای را به کشورشان می برند. همراه پایانه ها دات آی آر باشید تا لیستی کامل از خوراکی های خوشمزه با طعم های بسیار لذیذ و صنایع دستی های مختص این شهر را به شما معرفی نماییم که بی نظیر می باشند.

امیدواریم با اطلاعات مفیدی که در اختیار شما مسافران عزیز می گذاریم  پس از بازگشت از سنندج، با دستانی پر از سوغاتی‌های نفیس و انواع شیرینی های سنتی، به دیدار دوستان و عزیزانتان رفته و شادی این سفر لذت بخش و پرخاطره را نیز با آنها سهیم شوید.

سقز، آدامس طبیعی:

درختان خود رو پسته وحشی در مناطق کوهستانی همچون کردستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به وفور پیدا می شود که در فصل پاییز با ایجاد شکافی رو این درختان شیره سبز رنگ، چسبناک و بسیار غلیظی که در زبان محلی به آن بنه می گویند از تنه درختان خارج می شود که پس از انجام مراحلی همچون تصفیه و حذف ترکیبات غیر خوراکی و روغنی رنگ آن به زرد روشن در می آید. سقز یا بنه یکی پر خواص ترین و منحصربه فرد ترین سوغاتی های سنندج می باشد که درای خواص زیادی می باشد، جویدن آن برای هضم بهتر غذا، پاکسازی طحال و کبد، رفع بوی بد دهان، بهبود مشکلات زخم معده و … مفید می باشد. از ترکیب سقز با روغن زیتون برای کاهش خارش و سوزش بدن استفاده می شود، برای جلوگیری از شکنندگی ناخن های خود کافی است سقز را با مقداری آب مخلوط کنید،سقز در یک کلام  یک آدامس طبیعی و ارگانیک می باشد.

شیرینی کنجدی:

یکی از محبوب‌ترین، خوشمزه ترین و معروف ترین سوغات سنندج، شیرنی کنجدی می باشد که مردمان محلی به آن شیرینی کنجدی گزانگبین یا کنجدی گزو نیز می‌گویند زیرا این شیرینی خوشمزه و مقوی از مواد اولیه طبیعی مانند کنجد و شهد انگبین تهیه می‌شود و دارای خواص زیادی است. قطعا با یک بار امتحان کردن این خوراکی خوشمزه، عاشق طعم و مزه اش خواهید شد و به عنوان سوغاتی محبوب در سفر با اتوبوس از سنندج به تهران آن را همراه خود برای عزیزانتان خواهید برد. شیرینی کنجدی در دو نوع انگبین و شکری تهیه می‌شود. شیرینی کنجدی گزانگبین در واقع نوعی شیرینی خاص می باشد و علت آن وجود انگبین است، انگبین، شهد حاصل از حشره های خاصی است که فقط در کوهستان‌های سنندج روی درختی به نام انگبین به دست می آید. علت خاص بودن شیره انگبین این است که تنها از همین درخت در این منطقه به دست می‌آید و برای تهیه شیرینی کنجدی گزانگبین یا کنجدی گزو، اول از همه باید کنجدها را بو داده و در مرحله بعد شهد انگبین را اضافه کرده و در نهایت و مواد را روی سطحی پهن کرده و برش های مستطیلی زده می شود. شیرینی کنجدی شکری نیز نوعی دیگر از شیرینی‌های کنجدی سنندج می باشد و کاملا ساختاری شبیه به شیرینی گزو دارد ولی با این تفاوت که به‌جای شهد انگبین از شهد شکر در آن استفاده می شود. بعد از معرفی انواع  شیرینی های کنجدی که بسیار مقوی و خوشمزه هستند نظرتان چیست که در مورد خواص دارویی آنها نیز سخن بگوییم. انگبین خاص و کنجد هر دو برای درمان زخم های معده، بهبود عملکرد کیسه صفرا، درمان آبله، کاهش کلسترول و … مفید می باشد. در مجله پایاسفر تلاش می کنیم تمامی نقاط مهم و ارزشمند سنندج را با شما به اشتراک بگذاریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *