معرفی کامل شهر گرگان برای مسافرت 1403+ بررسی جاذبه های گرگان

Rate this post

معرفی شهر گرگان

اگر دوست دارید از طریق مجله گردشگری پایاسفر به یکی از شهرهای آباد و سرسبز شمال کشور سفری داشته باشید ما گرگان، شهر جگرکی ها را پیشنهاد میکنیم. شهر بکر گرگان مرکز استان گلستان می باشد، شهری پرچاذبه و زیبا با مردمانی مهمان نواز و خوش برخورد که در فصل ها و زمان های مختلف، شهری گردشگر پذیر و همواره میزبان و پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارج از کشور می باشد. طبق اطلاعاتی که از گذشته نقل شده است نام قدیمی گرگان، شهر استرآباد بوده است و اقوام آریایی زمانی که به ایران مهاجرت و نقل مکان کردند، این شهر را برای زندگی و سکونت انتخاب می کنند.

در دی ماه سال 1311 نام این شهر دوست داشتنی توسط پادشاه آن دوره یعنی رضا شاه پهلوی به شهر گرگان تغییر نام پیدا کرده است. گرگان از لحاظ بافت وسیع تاریخی و سبک معماری خاص بعد از یزد و اصفهان در جایگاه سوم قرار دارد و از لحاظ اقتصادی یکی از بهترین و قدیمی ترین کارخانه های بافت پارچه های حریر و ابریشمی را دارد که بسیار با کیفیت و زبانزد عام و خاس می باشد. شهر طلای سفید ایران در شرق دریای زیبای خزر، جاذبه‌های دیدنی و اسرارآمیز بسیاری دارد و به همین دلیل ما این شهر را در ۳ بخش تاریخی، طبیعی و مذهبی دسته‌ بندی و در ادامه ی مقاله معرفی می کنیم.

موقعیت جغرافیایی گرگان:

شهری است که در بخش شمال شرقی ایران قرار گرفته است و مرکز استان گلستان می باشد. گرگان از 3 منطقه ی کوهستانی، جلگه ای و کوهپایه ایی تشکیل شده است. از مهم ترین رودهای این خطه که به دریای خزر منتهی می گردد می توان به زیارت، کفشگیری و قره سو اشاره کرد. کوه های سر به فلک کشیده ای همچون شاهوار و شاهکوه نیز در این منطقه واقع می باشد. گرگان از جنوب به استان سمنان، از شمال به ترکمن و شهرستان های آق قلا، از غرب به شهرستان کردکوی و از شرق به شهرستان علی آباد محدود شده است.

شما بعد از دیدن و گشت و گذار از شهر گرگان با خرید بلیط اتوبوس هم می توانید به شهرهای هم جوار و بزرگ کشورمان همچون سمنان که جاذبه های بی نظیری همچون دروازه ارگ، چشمه هفت رنگ مجن دارد هم سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

بهترین زمان برای سفر به گرگان

گویش مردم گرگان:

مردم این دیار به زبان فارسی و لهجه های آمیخته و ترکیب شده با لهجه اصیل گرگانی، ترکنمی، سیستانی و مازندرانی صحبت می کنند. به دلیل طبیعت زیبای این خطه همچنان بسیاری از افراد، حدود 40 درصد از جمعیت، بخاطر وجود آب وهوای پاکیزه و تمیز زندگی در روستا را ترجیح می دهند و 60 درصد از جمعیت در داخل شهر زندگی میکنند

آب و هوای گرگان:

بدون شک شهر گرگان، شهری 4 فصل و بی نظیر با درختان سرسبز و بلند در استان گلستان می باشد که در هر کدام از فصل ها جذابیت های زیبا و خاص خود را دارد. فصل بهار، آغاز شکوفایی طبیعت، دشت هایی پر از گلهای رنگی، درختانی بلند قامت و شاداب، آب وهوایی خنک و لذت بخش همراه با نم نم باران که جنگل ها به اوج زیبایی خود خواهند رسید و قطعا شما را شیفته و حیرت زده خواهد کرد و در این فصل، گرگان در شلوغ ترین حالت ممکن قرار دارد و تمامی اقامت گاه ها و هتل ها و حتی سامانه رزرو بلیط اتوبوس تهران به گرگان تکمیل می شوند.

فصل تابستان به دلیل وجود آب وهوای گرم و شرجی که بر شهر حاکم است باب میل بسیاری از افراد بخاطر گرمای طاقت فرسا و کلافگی ناشی از گرما نمی باشد و تا حدود زیادی غیر قابل تحمل است، اما بخاطر تعطیلی مدارس کماکان شاهد حضور گردشگران و توریست ها می باشیم. برای افرادی که از شهر های جنوبی به گرگان سفر می کنند این گرما برایشان عادی و می توانند از سفر خود نهایت لذت را ببرند.

فصل پاییز، همچنان برای بسیاری بهترین زمان برای سفر می باشد. درست است که کم کم هوا رو به سردی می رود اما نه از سرمای جان سوز خبری است و نه از گرمای طاقت فرسا و رطوبت تابستان، طبیعت و جنگل های رنگارنگ با آب وهوای خنک حس و حال عجیب و غریبی را به شما منتقل خواهد کرد و می تواند حسابی به شما در این فصل خوش بگذرد.

فصل زمستان، هوا کم کم سرد می شود و در بهمن ماه سرما به اوج خود خواهد رسید اما همواره برای افرادی که عاشق سرما هستند می تواند سفری پر خاطره باشد.

 لباس محلی گرگان:

لباس های محلی و سنتی گرگان بسته به منطقه و اقوامی که در آن زندگی می کنند با نام هر محله و طایفه شناخته می شود، زنان در مناطق مختلف از زمان های قدیم نوارهای زینتی و تزئینی و با دستگاه های خانگی پارچه های ابریشمی، پنبه و کتان دستبافت را می ساختند و با سکه، منجوق و گلدوزی به لباس های خوش رنگ و ابریشمی خود می بافتند و سبک زیبایی را پدید می آوردند که بسیار خاص و بی نظیر بود. مردان این خطه نیز بسته به فعالیت و کار خود لباس های راحتی را انتخاب می کردند تا بتوانند فعالیت روزانه خود را انجام دهند.

مراکز خرید گرگان:

یکی از شهرهای جذاب، زیبا و پرگردشگر شمال کشورمان شهر گرگان می باشد که بسیاری برای رفتن به تعطیلان و خوش گذرانی این شهر را گزینه عالی و خوبی برای سفر می دانند، به همین خاطر است که گرگان هرساله شاهد و میزبان مسافران و گردشگران خارجی و داخلی می باشد.

برای اینکه تجربه سفر به این شهر زیبا برایتان لذت بخش و پرخاطره باشد پیشنهاد میکنیم در کنار جاذبه های تفریحی، طبیعی و تاریخی گرگان سری هم به بازارهای قدیمی و مراکز خریدی که برایتان معرفی میکنیم بزنید.

بازار سنتی نعلبندان:

بازار محلی نعلبندان که به بازار قدیمی گرگان نیز معروف است و خوشبختانه شلوغ ترین بازار بومی، پویا و فعال که در تمامی ساعات شلوغ می باشد و بعد از گذشت زمانهای زیاد، همچنان بافت کهن و زیبای خود را حفظ کرده است و زمانی بزرگترین بازار بزرگ شمال کشورمان بوده است.

استان گلستان دارای دو بازار قدیمی است که یکی از آنها بازار نعلبندان گرگان که شلوغ ترین بازار روز است و بازار روس ها در گنبد نیز قدیمی و منحصر به فرد است. شما می توانید شلوغی، هیاهو و کاسبان خوش برخورد که جلوی حجره های قدیمی دست فروشی می کنند و با گویش محلی خود صحبت می کنند را ببینید که بسیار لذت بخش و دل نشین است و جزوه بازاری است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توان پیدا کرد.

شما می توانید انواع ترش جات مخصوص شمال، سبزی ها و میوه های تازه، بو و عطر بی نظیر ادویه جات های عطاری که در سراسر بازار پخش می شود، مغازه های پارچه و لباس های محلی و … را دید. بعد از خرید و گشت و گذار می توانید از بناهای تاریخی این بازار که شامل: سقاخانه حضرت عباس، حمام قاضی، کاروان سرای حاج امین الاضرب که اثری خاس و جذاب می باشد، دیدن کنید.

آدرس: گرگان/ میدان وحدت/ خیابان امام علی

مراکز خرید گرگان

مرکز خرید کاپری:

مجتمع فرهنگی، تجاری کاپری یکی از مدرن ترین و به روز ترین مراکز خرید گرگان محسوب می شود که در ساختمانی 4 طبقه احداث شده است و بیش از 170 واحد تجاری را در دل خود جای داده است. در کاپری شما می توانید از پشت ویترین ها انواع برندهای داخلی و خارجی را که شامل لوازم آرایشی، بهداشتی، پوشاک و … هست را ببینید، سینما، کافی شاپ، رستوران، پارکینگ اختصاصی، فودکورت و … مخصوص افرادی است که قصد بازار گردی، تفریح گردی و شکم گردی دارند و یک مجموعه بی نظیر با تمامی امکانات رفاهی جهت راحتی مشتریان می باشد.

آدرس: گرگان/ تختی/ خیابان ولیعصر/ خیابان عدالت هفتم.

اماکن تاریخی، مذهبی گرگان:

شهری خیره کننده در دل طبیعت با آب و هوای معتدل و مطبوع در شمال کشورمان که به دلیل جاذبه های گردشگری، تاریخی و دیدنی اعم از کوه، جنگل، دریا، بیابان و جلگه که دارد هر ساله میزبان توریست ها و مسافران داخلی و خارجی  از تمام پایانه های مسافربری می باشد. اگر می خواهید با مکان های تاریخی شهر آسترآباد، گرگان امروزی آشنا شوید کافی است سفری مجازی را با ما همراه شوید تا به معرفی تمامی مناطق منحصر به فرد، بکر، زیبا و تاریخی گرگان بپردازیم.

 آب انبار کفشگیری:

آیا به حال به روستای پرگردشگر و پرجاذبه کفشگیری سفر کرده اید. روستایی که یادگار به جا مانده از دوران قاجار بوده است و به دلیل وجود آب و هوای عالی این منطقه فعالیت های زیادی را در آن انجام داده اند. روستایی پر از خانه های تاریخی، رشته های قنات، تپه های باستانی، حمام تاریخی و … که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در نوع خود بی نظیر می باشد. به دلیل تنوع و شرایط اقلیمی این روستا عنوان متفاوت ترین بافت تاریخی روستاهای استان را به خود اختصاص داده است. اگر می خواهید یک مجموعه کامل از جاذبه های تاریخی گرگان را ببینید حتما سری به این روستای زیبا و خوش آب و هوا با مردمانی خودمانی و خوش مشرب بزنید و برای مدتی کوتاه زندگی در روستا و سادگی و لذت فراموش نشده را تجربه کنید.

آدرس: 13 کیلومتری گرگان/ جاده قدیم گرگان به سمت کردکوی

تپه قلعه خندان:

یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان که در غرب شهر گرگان قرار دارد، تپه قلعه خندان می باشد. این تپه زیبا و منحصر به فرد در گذشته برای دفاع از منطقه و کاربردهای نظامی آن موقع استفاده می شد و  جالب است بدانید که در زیر این تپه سنگی مکانی مخفی برای نگهداری آذوقه و حدود 12 برج به عنوان برج هایی برای دیده بانی در اطراف آن ساخته اند . اجسام و آثار قدیمی و باستانی زیادی از دوران های مختلف در این منطقه پیدا شده است که نشان از قدمت کهن تاریخی این تپه می باشد.

آدرس: گرگان/ میدان مازندران/ جبهه جنوبی خیابان عدالت

جاهای دیدنی و تفریحی گرگان

موزه گرگان:

کاخ موزه گرگان:

اگر علاقه مند به اشیاء کلاسیک و بناهای تاریخی با طراحی و معماری فوق العاده هستید می خواهیم ساختمانی زیبا را به شما معرفی کنیم که با سبکی اروپایی در سال 1317 به فرمان رضا خان در دو طبقه بنا نهاده شده و جزوه یکی از ۱۲ کاخ پهلوی می باشد که محل اقامت آنها نیز بوده است. کاخی با قدمت بیش از 70 سال که پس از مرمت و بازسازی به موزه گرگان تبدیل شده است.

این کاخ باشکوه به اولین موزه در شمال کشور تبدیل شد و جزوه بیست و چهارمین موزه برتر کشورمان می باشد. شما در این مجموعه بی نظیر می توان شاهد مجسمه ها و تندیس های 30 تن از مشاهیر بزرگ استان گلستان باشید که از قرن سوم تا دوره پهلوی در طبقه همکف این موزه به نمایش گذاشته شده است و به علاوه اگر مدل و سبک زندگی خانواده پهلوی برایتان جذاب می باشد می توان به طبقه اول این کاخ رفت و در آنجا بیش از ۱۰۰ قلم از وسایل و اشیای خانواده پهلوی که برای عموم به نمایش گذاشته شده است را ببینید و از آن بازدید نمایید.

در سالن باستان شناسی کاخ موزه گرگان نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی کشورمان با قدمتی کهن و پر از اصالت و تمدن را می توان دید و به آن افتخار نمود. در حیاط موزه نیز در کنار نخل های بلند قامت می توان شاهد سنگ قبرهایی بود که از قرن ۸ تا ۱۴ قمری به تماشا گذاشته شده است.

آدرس: گرگان/ میدان ولیعصر/ پارک شهر

موزه صنایع دستی گرگان:

برای رفتن به موزه صنایع دستی گرگان باید وارد بافت قدیمی این شهر شد و قطعا خانه های تاریخی و شکوه این ساختمان ها شما را غافلگیر می کند. خبر خوب این است که خوشبختانه به شکل ماهرانه ای تعدادی از این خانه های زیبا و تاریخی بازسازی شده است و شما با دیدن این بناهای بی نظیر به وجد خواهید آمد. یکی از همین بناهای باشکوه در دوران قاجار که به دستور مهدی خان ملک که در آن دوران یکی از بزرگان خاندان ملک و حاکم این شهر بوده است ساخته شده که محل سکونت ایشان نیز بوده است. طبق روایت ها بعدها این خانه محل سکونت داماد خاندان ملک به نام ابوالقاسم امیر لطیفی بوده است و به همین دلیل است که موزه صنایع دستی گرگان را نیز به نام خانه امیر لطیفی می شناسند.

خانه ای با مساحت هزار متر که در آن ساختمانی با ساختاری سنتی قرار گرفته است به صورتی که در ساخت این بنا از ساروج (ملات)، چوب و خشت خام استفاده شده است. وجود فضای افسون کننده و حس و حال سنتی ای خانه  باعث شده تبدیل به صنایع دستی گرگان شود.

آدرس: گرگان/ خیابان امام خمینی/ لاله 11

مناطق طبیعی و تفریحی گرگان:

گرگان شهری است پر از مناطق شگفت انگیز و زیباست و در گوشه به گوشه ی آن می توان هنر طبیعت و سخاوت خداوند را دید. شما می توانید اکسیژن خالص را از درختان انبوه و بهترین آب و هوا را در این خطه تجربه کنید. شهری سرسبز و دلنشین که همین امر باعث شده است تبدیل به یکی از شهرهای پرگردشگر شود و در تمامی فصول سال ترمینال گرگان مملو از مسافر می باشد. از آبشارهای زیبا تا جنگل های باشکوهش که همگی دست به دست هم می دهد تا این شهر را به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی استان گلستان معرفی کند. همراه ما باشید تا شما را با تمامی مناطق بکر و جذاب این بهشت گمشده آشنا کرده تا در سفر بعدی خود این شهر را برای تفریح و دیدن انتخاب کنید.

آبشار باران کوه:

یکی از نقاط جذب گردشگر، آبشارهای این خطه می باشد. آبشارهای زیبایی که از بالای صخره های بلند و پوشیده از خزه که همانند بارانی با قطرات ریز و درشت سرازیر می شود و فضای دلپذیری را به وجود می آورد.

یکی از این آبشارهای زیبا، باران کوه می باشد. آبشاری شگفت انگیز که در دل جنگل و در کنار رودخانه شصت کلا جای خوش کرده است و شما برای دیدن این منطقه بکر باید مقداری خودتان را درگیر چالش های زیبا کنید. ابتدا باید مسیری را با ماشین که تقریبا نزدیک به 20 کیلومتر می باشد را در جاده ای ناهموار و خاکی که فراز و فرود آن در ماشین می تواند برای شما خنده دار باشد را به شادی سپری کنید، بعد از جاده ی ناهموار نوبت چالش بعدی یعنی حدود دو ساعت پیاده روی است که بسیاری از دیدن این آبشار به همین دلیل منصرف می شوند ولی برای افرادی که علاقه مند به تلاش و چالش برای دیدن یک طبیعت بکر دارند، می تواند بسیار لذت بخش باشد.

آبشاری سرچشمه از دل چشمه های همیشه جاری و غارهای خیره کننده و متعدد با اندازه های مختلف که بسیار دیدنی است و آنقدر ارتفاع آن زیاد است که وقتی به بالا نگاه میکنید ترکیبی بی نظیر از رنگ آبی آسمان و جوشش ابرها، خورشید درخشان و خنکی فضای آن منطقه را نظاره کنید که به دلیل جاری شدن آب که همگی دست به دست هم می دهند تا تصویری چشم انداز و زیبا را برای هر بیننده ای خلق نماید. یکی از جذابیت های دیدن این آبشار، زیبایی آن در هر فصل از سال می باشد.

به طوری که حتی در زمستان به دلیل سردی هوا، یخ زدن یا به اصطلاح قندیل هایی با اشکال مختلف، می تواند بسیاری از افراد را به سمت خود جذب نماید. حتما پیشنهاد می کنیم که تجهیزات کامل و مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید زیرا در این منطقه هیچ گونه کمپ یا امکانات رفاهی وجود ندارد و بهتر است که به صورت گروهی این منطقه را برای تفریح انتخاب کنید.

آدرس: ۱۸ کیلومتری جنوب ‌غربی گرگان/ پارک جنگلی باران کوه

پارک جنگلی النگدره:

یکی دیگر از مناطق زیبای گرگان که به جرات در تمام فصول سال به نوعی زیبایی آن آشکار می شود، پارک جنگلی النگدره می باشد. پارکی که پاییزهای آن واقعا رویایی است و بیشتر آن را در قصه ها شنیده اید که همین امر باعث شده است تبدیل به یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی و تفریحی در شمال کشورمان و همچنین یکی از برترین پارک های استان گلستان شود.

از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک تمیز برای انتخاب آن برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی می توان به خودروهای برقی، آلاچیق، دوچرخه سواری، جاده سلامت، غرفه ها و زمین های بازی و … می باشد که میتواند مکانی امن برای کودکان و گردشی جذاب برای شما باشد.

آدرس: گرگان/ بلوار ناهارخوران

جاهای دیدنی، تفریحی و گردشگری گرگان

غذاهای محلی گرگان:

خبر خوب در مورد سفر به شهر گرگان علاوه بر وجود چشم نوازی و سرسبزی آن از جمله جنگل ها، کوه ها، مراتع و جاذبه های حیرت انگیز آن، وجود غذاهای محلی متنوع و خوشمزه با طعم لذیذ است که می تواند تبدیل به جاذبه ای خوشمزه برای این شهر شود و علاوه نزدیکی به دریایی خزر و وجود سبزیجات های معطر می تواند برای شکم گردان و عاشقان غذای ترش و دریایی شمال تبدیل به یکی از سفرهای لذت بخش می شود.

نظرتان چیست همراه هم به معرفی غذاهای سنتی این خطه بپردازیم و لیستی از غذاهای خوشمزه را برای سفر به گرگان داشته باشیم تا علاوه بر دیدن جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری، خود را به صرف غذاهای جدید میهمان کنیم.

باسترمه:

یکی از غذاهای سنتی گرگان که طعمی بی نظیر دارد باسترمه می باشد و برای علاقه مندان به غذاهای دریایی و ترش بسیار لذیذ است. برای تهیه این غذا نیاز به ماهی خاصی به نام اوزون برون می باشد و فقط می توان از این نوع ماهی برای پخت این غذا استفاده کرد.

این غذا را با استفاه از برنج به همراه انار، سیب زمینی و همچنین ادویه‌های مختلف تهیه می شود که به همراه پلو از جمله غذاهای شیک و مجلسی گرگانی ها به شمار می‌آید. به دلیل محدودیت نوع ماهی برای تهیه این غذا پیشنهاد می کنیم که برای یک بار هم شده این غذای بی نظیر را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

بورک گرگانی:

وقتی نام از بورک برده می شود اولین چیزی که به ذهن می آید کشور ترکیه است در حالی که تقریبا در تمامی نقاط به سبک های مختلفی این پیش غذای خوشمزه تهیه می شود. بورک گرگانی در واقع شامل بورک گوشت، بورک قاتقلی، بورک سبزیجات و بورک اسفناج می باشد که به دلیل وجود سبزی های معطر و تازه، طعم فوق العاده ای را به خود می گیرد و باعث خوشمزگی این پیش غذا می شود. نکته جالب در مورد این پیش غذا نیاز نداشتن به فر و سالم بودن آن به دلیل استفاده نکردن از روغن می باشد و بسته به سلیقه می توان  بر روی آن کنجد یا تخم خرفه پاشید و همچنین در صورت نبود گوشت یا مرغ از سوسیس یا کالباس استفاده کنید.

سفر آسان و راحت با پایاسفر:

پلتفرم جامع پایاسفر، با ارائه خدمات متنوع مسافرتی، سفری بی‌دغدغه و خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • رزرو بلیط اتوبوس راحت و کم هزینه: پایاسفر امکان خرید آنلاین بلیط اتوبوس به مقصد گرگان را با بهترین قیمت فراهم می‌کند.
  • گشت و گذار و تور: با شرکت در تورهای متنوع پاییسفر، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری گرگان به بهترین نحو دیدن کنید و از خدمات راهنمای مجرب بهره‌مند شوید.
  • پایاسفر: مرجع رزرو بلیط اتوبوس به سراسر کشور

مزایای سفر با پایاسفر:

  • قیمت مناسب: پایاسفر با ارائه تخفیف‌های ویژه و قیمت‌های منصفانه، سفری مقرون به صرفه را برای شما رقم می‌زند.
  • پشتیبانی 24/7: تیم پشتیبانی پاییسفر در تمام طول سفر در کنار شما خواهد بود تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به شما یاری رساند.
  • خرید بلیط تنها با چند کلیک ساده: با استفاده از این پلتفرم پرطرفدار و قدرتمند، می‌توانید به راحتی رزروها و خدمات خود را مدیریت کنید.
  • تنوع خدمات: پایاسفر خدمات متنوعی را در حوزه سفر ارائه می‌دهد تا شما بتوانید تمام نیازهای خود را در یکجا برآورده کنید.

**با پایاسفر، سفری خاطره‌انگیز به گرگان، نگین سرسبز شمال داشته باشید و به راحتی در کمترین زمان ممکن بلیط اتوبوس برگشت گرگان به تهران را نیز خریداری نمایید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *