جاهای دیدنی تبریز | بهترین مکان دیدنی و تفریحی (1403)+ عکس و آدرس

4/5 - (2 امتیاز)

معرفی جاهای دیدنی شهر تبریز(شهر بدون گدا)

می خواهیم به سمت شهر زیبای تبریز با قدمتی 4500 ساله برویم که در شمال غربی کشور جا خوش کرده است و پایتخت استان آذربایجان شرقی نیز می باشد. با خرید بلیط اتوبوس می توانید به یکی از مهم ترین قطب شمال غرب (منطقه آذربایجان) بخاطر نقش و جایگاه خاص در حوزه سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی سری بزنید زیرا شهری تاریخی و باستانی است که هر ساله افراد زیادی را جذب خود میکند و همین امر باعث شده است به یکی از پرگردشگرترین شهرهای ایران تبدیل شود. از قهرمانان این خطه (ستار خان و باقر خان ) گرفته که در طول تاریخ نقش پررنگی داشته اند تا صنعت خودرو سازی و قطعه سازی که باعث مهاجرت خیلی از افراد به این شهر شده است و جزوه سومین شهر بزرگ ایران می باشد. امن ترین شهر ایران بارها مورد حمله بیگانگان قرار گرفته است، بارها مردم تبریز شاهد زلزله در این خطه و مرز و بوم بوده اما همیشه مردم در صحنه حضور داشته اند و با تلاش و همت خود شهر تبریز امروزی را ایجاد کرده اند، شهری بدون گدا با کمترین آمار بیکاری و شهری بدون معتاد که زبانزد عام و خاص می باشد. آوازه شهر اولین ها (تبریز) در جهان پیچیده است به طوری که در این شهر از لحاظ فرهنگی، اولین سینما، اولین عکاسی، اولین روزنامه نگاری ملی و اولین مدرسه کرولال دایر شده است. اولین مهمانخانه، نظمیه، آتش نشانی، هوانوردی و کارخانه برق نیز در شهر تبریز تاسیس شده است. شما می توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی خریداری کنید و به این شهر پر جاذبه برای سفری خاطره انگیز بروید. امروز قرار است با مجله گردشگری پایاسفر همراه هم یک سفر هیجان انگیز را به جاهای دیدنی تبریز و گوشه کنارهای پنهان و جذاب این شهر داشته باشیم.

آب و هوای شهر تبریز:

شهری تمیز و پاک که چهار فصل آن زیبایی های خاص خود را دارد و برای تمام فصول میزبان مسافران گرامی می باشد. فصل بهار آن که سرسبزی و نشاط را به همراه دارد، فصل تابستان آن هوایی خنک و مطبوع را به شما برای گشت و گذار و لذت از این شهر هدیه می دهد و فصل پاییز که فصل درخت ها با برگ هایی رنگی (زرد، نارنجی و قرمز) خیره کننده که قطعا شما با دیدن این نقاشی طبیعی به وجد خواهید آمد و عکس های جالب و خاطره انگیزی خواهید گرفت. زمستان زیر صفر درجه که همه جا را سفید پوش میکند مخصوص افرادی که ماه های سرد تبریز را بیشتر دوست می دارند. پس با خیال راحت برای هر فصلی از سال می توانید برای رفتن به شهر تاریخی و توریستی تبریز برنامه ریزی کنید.

جاهای دیدنی تبریز

موقعیت جغرافیایی تبریز:

 کلانشهر تبریز با مساحت 24453 هکتار مرکز استان آذربایجان شرقی و بعد از تهران و مشهد جزوه وسیع ترین شهر ایران است. منطقه ای کوهستانی و جلگه ای دارای حوضه آبریز ارس، سفید رود و دریاچه ارومیه می باشد. از لحاظ جغرافیایی منطقه ای مهم که از جنوب به رشته کوه سهند از شرق به گردنه پایان و از غرب به استان آذربایجان شرقی و از شمال به کوه هایی گوزنی و باباباغی محدود شده است. شهری که از لحاظ جغرافیایی در نیمکره شمالی کره زمین واقع شده است، در واقع تبریز در محل برخورد رشته کوه های زاگرس و البرز در شمال غرب ایران قرار گرفته است .

گویش مردم تبریز:

 گویش پایتخت گردشگری اسلامی زبان ترکی آذربایجانی و لهجه ترکی است که به نوعی باعث جذب گردشگران به این شهر و نمایان گر فرهنگ آن می باشد و به علت تنوع لهجه در نقاط گوناگون می توان گویش های مختلفی را شنید که بسیار شبیه به جمهوری آذربایجان که لهجه شکی دارند صحبت می کنند، گرچه زبان رسمی ایران فارسی است اما در زندگی روزانه خود به زبان شیرین مادری (ترکی) نیز صحبت می کنند. به دلیل مهاجر پذیر بودن این شهر اغلب افراد به زبان فارسی و ارمنی نیز صحبت می کنند پس اگر دنبال اصالت و فرهنگ یک شهر میگردید زبان و لهجه بارزترین آنهاست

قومیت تبریز:

بیشتر ساکنان شهر تبریز ترک آذری هستند اما بسته به موقعیت این شهر قومیت هایی دیگر همچون فارسی زبانان و ارمنی ها نیز این شهر را برای سکونت انتخاب کرده اند. طبق مطالعات انجام شده روی حدود 400 شهروند تبریزی در مبحث ژنتیک، مردم تبریز با مردم گرجستان خویشاوندی ژنتیکی دارند.

لباس محلی تبریز:

شاخص ترین و مهم ترین عاملی که باعث فرهنگ پذیری در بین جوامع مختلف می شود، پوشاک و لباس محلی آن دیار است زیرا فرهنگ و اصالت شهر را به نمایش می گذارد. لباس محلی آذربایجان بسیار اصیل، منحصر به فرد و زیبا می باشد، لباسی با تنوع رنگ ها و استفاده از پارچه های مرغوب، دوخت خاص و شیک با گلدوزی ها و نوارهای رنگی که تمام ویژگی های تاریخی، هنری و قومی را در خود نهان کرده است. نکته جالب در این مورد، متفاوت بودن لباس یک زن متاهل با دختر جوان است و نوع پوشش گویای سن و سال و وضعیت تاهل می باشد که واقعا حیرت انگیز است. لباس زنان شامل سرپوش، تن‌پوش و پاپوش می باشد. سربند، روبند و چادرهای رنگی، استفاده از کلاه هایی با گلدوزی های زیبا و شکیل، دامن های بلند و گل گلی، جلیقه های خاص، استفاده از کفش های چرمی و مدل های مختلف با نام های عامیانه مخصوص این شهر که قطعا خوشتان خواهد آمد. لباس های مردان نیز بسیار اصیل هستند لباسی راحت برای انجام امور روزانه که سفید و نماد پاکی و قدرت و شجاعت می باشد.

لباس محلی تبریز

مراکز خرید شهر تبریز:

زمانی که به شهری سفر میکنیم حتما اشتیاق آن را خواهیم داشت که برای خرید های جذاب و گرفتن سوغاتی و یادگاری برای هدیه دادن به عزیزانمان سری به مراکز خرید بزنیم. 

بازار بزرگ تبریز:

بازاری سرپوشیده و بزرگ با معماری خیره کننده دارای حدود 600 باب حجره که هویت شهر را نمایش می دهد. مساحت این بازار قدیمی و سنتی حدود یک کیلومتر مربع و جزوه وسیع ترین و بزرگ ترین بازارهای مسقف در جهان می باشد. بازاری که هسته ی مرکزی تبریز است و وجود ورودی های زیاد، وجود کاروانسراها، دالان ها، بازارچه ها و نمای آجری آن باعث شده تا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود. اگر عاشق خرید و گشت و گذار هستید و می خواهید از یک معماری و اثر زیبا نیز لذت ببرید حتما در سفر بعدی خود سری به بازار سنتی و بزرگ با معماری کم نظیر اصفهان بزنید. بازار اصفهان مخصوص افراد علاقه مند به تهیه ی اجناسی مانند : جواهرات، ظرف های برنزی و مسی دست‌ساز، پارچه، میوه خشک و … می باشد.

 آدرس: استان آذربایجان شرقی/ تبریز/ بازار بزرگ تبریز.

مرکز خرید لاله پارک تبریز:

 کسانی که دنبال جنس باکیفیت و برندهای معروف می گردند پیشنهاد میکنیم سری به مرکز خرید لوکس لاله پارک تبریز بزنید این مجتمع تجاری و تفریحی 6 طبقه و دارای 120 فروشگاه با طراحی و سبکی مدرن می باشد که از سال 1391 با زیر بنای 43 هزار متر مربع احداث و شروع به فعالیت کرده است. یکی از مزیت های خوب این مجتمع پارکینگ آن است که به راحتی می توانید ماشین خود را پارک کرده و با خیالی آسوده به گشت و گذار و خرید بروید و برای طرفداران برندهای جهانی پیشنهاد می کنیم که این مجتمع را از دست ندهید زیرا تمامی اجناس موجود در طرح ها و رنگ های متنوع از برندهای معروف می باشد که هر چشمی را به خود خیره خواهد کرد

آدرس: آذربایجان شرقی/ تبریز/ بزرگراه پاسداران/ بعد از میدان فهمیده/ کنار پارک باغمیشه

مرکز خرید لاله پارک تبریز

اماکن تاریخی مذهبی تبریز:

تبریز یکی از باستانی ترین شهرهای ایران می باشد که در طول تاریخ رازها و اتفاق های زیادی را در دل خود جای داده است. قطعا اگر بخواهید از جادبه های تاریخی و اماکن تاریخی این دیار با اصالت با قدمتی کهن بازدید کنید هفته ها زمان می برد. در این بخش چند مورد از اماکن تاریخی مذهبی تبریز را که در نوع خود کم نظبر است به شما معرفی می کنیم:

 

مسجد سلیمانیه (استاد و شاگرد):

یکی از مساجد تاریخی شهر تبریز، مسجد سلیمانیه می باشد که به زمان حکمرانی چوپانیان برمی گردد و نام دیگر این مکان مذهبی تاریخی، مسجد علاییه نیز می باشد. علت نامگذاری این مسجد به استاد و شاگرد، وجود خطاطی ها، نگاره های ظریف عبدالله صیوفی و شاگردش می باشد که با هنر خاص خود توانسته اند زیبایی های اثر بخشی را خلق کنند. قبه خیره کننده این مسجد با طراحی ماهرانه و تزئین شده معماری اصیل ایرانی را به نمایش می گذارد.

 آدرس : استان آذر بایجان شرقی/ تبریز/ خیابان فردوسی پشت دبیرستان دخترانه بنت الهدی

مقبره عینالی تبریز (عون بن علی):

رشته کوه های سرخ رنگی در شمال شهر تبریز می باشد که فاقد پوشش گیاهی و مربوط به رشته کوه سرخاب است  علت این که در میان مردم به عینالی مشهور است بخاطر دو امامزاده به نام عون و زید بن علی که مردم آنها را عبنعلی و زینعلی می نامیدند و این مکان را محل بافندگی دو برادر نیز می دانند. این مقبره در قرن نهم در دوران حکومت ایلخانی ساخته شده است. مسیری کوهستانی و دلنشین با 5600 هکتار مساحت و دارای فضای باز، بام، تله کابین، درخت کاری و رستوران های سنگی که به یکی از بزرگترین اماکن مذهبی و تفرجگاه کوهستانی کشور تبدیل شده است و علاوه بر گردشگران کوهنوردان زیادی برای کوهنوردی و زیارت به عینالی می روند

 آدرس: استان آذربایجان شرقی/ تبریز/ اتوبان پاسداران 

مقبره‌الشعراء، (نماد شعر و ادب):

به تبریز ار شوی ساکن زهی دولت زهی رفعت / به سرخاب ار شوی مدفون زهی روحا زهی راحت . 

یکی از گورستان‌های تاریخی محله سرخاب شهر تبریز که نزدیک به 800 سال قدمت دارد و آن را قبرستان سرخاب و حظیره الشعرا نیز می گویند. در این مکان بیش از ۴۰۰ تن از افراد نامی، شاعر، عارف و ادیب دفن شده‌اند که از آنها می توان به حکیم  اسدی طوسی (اولین شاعر دفن شده در مقبره الشعرا)، خاقانی شروانی و (سید محمدحسین بهجت نبریزی ) شهریار و … اشاره کرد. یکی از تاریخی ترین و کهن ترین بناهای شهر تبریز است که بسیاری از مسافران و گردشگران با خرید بلیط اتوبوس تهران به تبریز راهی این شهر پرماجرا و با اصالت می شوند. بازدید از مقبره الشعرا همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸ می باشد؛ اما از آنجایی که این بنا در حال بازسازی است پیش از رفتن از باز بودن این مکان اطمینان حاصل کنید.

آدرس: آذربایجان شرقی/ تبریز/ محله ششگلان/ خیابان ثقه الاسلام

مقبره الشعرا تبریز

موزه تبریز:

به مکانی گفته می شود که آثار باستانی، صنعتی، هنری و اشیاء باارزش را برای عموم به نمایش می گذارند. ساخت نخستین موزه مربوط به دوران ناصر الدین شاه بود که پس از برگشت او از اروپا تاسیس کردند. این بار می خواهیم تاریخ و آثار گذشته ی تبریز را برای شما همراهان گرامی معرفی کنیم

موزه آذربایجان تبریز:

این موزه جزوه دومین موزه باستان شناسی و مهم ترین موزه های ایران می باشد با زیر بنای حدود 2500 متر مربع و متشکل از سه سالن نمایش، چند اتاق اداری و کتابخانه که بیش از 2300 اثر فوق العاده را به نمایش می گذارد. تعدادی از این آثار ارزشمند مجسمه هایی هستند که به وسیله ی دستان هنرمندان برجسته و مشهور ساخته شده اند. ساعات بازدید موزه آذربایجان تبریز از ۹ صبح تا ۷ عصر و هزینه بلیط آن در سال 1399، 5000  تومان بود

آدرس: آذربایجان شرقی/ تبریز/ خیابان امام خمینی/ جنب مسجد کبود

کاخ و موزه شهرداری تبریز:

از جاذبه های گردشگری تبریز می توان عمارت شهرداری (عمارت ساعت) را نام برد. در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع که یک بخش آن در زیرزمین و قسمت دیگر آن در ساختمان اصلی که تمامی اشیای قدیمی و منحصر به فرد را برای عموم به نمایش می گذارد. مردمان محلی این مکان جذاب را ساحات قاباغی گویند و بعد از چین جزوه اولین موزه شهرداری جهان می باشد. ارتفاع این کاخ باشکوه 31متر و در مرکزی ترین نقطه شهر (میدان ساعت) قرار گرفته است و هر 15 دقیقه یکبار ساعت معروف آن که همانند ساعت برج بیگ بن لندن است و مانند آن ها در دنیا وجود ندارد در سطح شهر به صدا در می آید و آوای طنین انداز آن گذر زمان را به مردم این دیار  یادآوری می کند. ساختمان زیبا با نقاشی سقف خیره کننده و پنجره های رنگارنگ آن و حیاطی با استخر پرآب توجه هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی/ تبریز/ خیابان امام/ میدان ساعت

طبیعی و تفریحی تبریز:

 

باغ وحش:

مجموعه باغلارباغی تبریز (باغ وحش و باغ پرندگان) مجموعه ای بی نظیر به مساحت 4 هکتار که بیشترین حیوانات وحشی و اهلی در آن نگه داری می شود و با قطعیت زیباترین گونه های خلقت خداوند را می توان در این مکان مشاهده کرد. این مجموعه در 3 بخش منطقه ای و جدا از هم که شامل باغ حیوانات وحشی، پرندگان و باغ خزندگان می باشد احداث شده است. ورودی باغ وحش با دیدن باغ پرندگان شروع می شود و با طی مسیر می توان بخش های دیگر این مجموعه را نیز بازدید کرد. ساعات فعالیت و بازدید از این مجموعه همه روزه از ساعت 4 بعدظهر تا 12 شب می باشد.

آدرس آذربايجان شرقی/ تبریز/ آذربايجان شرقي،بلوار شهریار/ پارک باغلارباغی

پارک ها:

وجود پارک های تمیز و سرسبز از عوامل جذب گردشگر به شهر تبریز است. علاوه بر نشاط و تفرجگاهی که این شهر به شما هدیه می دهد می توانید از آثار تاریخی و توریستی آن هم لذت ببرید با ما همرا شوید چرا که با یک تیر چند نشان میزنید.

پارک ائل گلی(شاه گلی):

  یکی از معروف ترین و بزرگترین پارک تبریز که در جنوب شرق تبریز قرار دارد. دارای دریاچه ای با مساحت ۵۴۶۷۵ متر مربع که همه آن را می شناسیم، پارک شاه گلی است. به جرات می توان گفت تنها پارک خاورمیانه ای است که در تمامی قسمت های پارک، اینترنت رایگان دارد و اولین گذرگاه مسافرین به این شهر است. پارکی بی نظیر که استخری پر آب در وسط آن قرار دارد و در وسط این استخر یک جزیره ی خشتی با شکوه ۸ ضلعی کلاه فرنگی که در ۲ طبقه بنا گردیده است و امروزه رستوران و کافی شاپ می باشد، احداث شده است. مجموعه ی هیجان انگیز سورتمه تبریز که بزرگترین مجموعه از لحاظ طول مسیر(500متر) شمال غرب کشور است و از ارتفاع روی کوه تا نزدیک ائل گلی ادامه دارد. از دیگر تفریحات آبی این پارک می توان به قایق سواری اشاره کرد، کافی است قایق خود را با مبلغ کمی اجاره و روی آب شناور شوید و از زیبایی های این پارک لذت ببرید. شما می توانید به همراه خانواده سفر خود را با سرگرمی های مهیج دوچندان کنید  

آدرس: آذربایجان شرقی/ تبریز/ آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز/ ایستگاه مترو ائل گلی

پارک ولیعصر تبریز:

پارکی موزیکال با طراحی معماری متفاوت و اصیل ایرانی در ضلع شرقی تبریز در خیابان ولیعصر که با نام پارک ولیعصر تبریز شناخته شده است قرار دارد. یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی در این منطقه محسوب می شود .وجود آلاچیق های آجری، نشیمن گاه ها، رستوران ها و فست فود ها باعث شده که مسافران زیادی برای استراحت و صرف غذا به این پارک شلوغ و اسرار آمیز سربزنند. استخر مجهز به آب نمای هوشمند با نور پردازی حرفه ایی که با موسیقی،فواره ها در آن می رقصند. جلوه ایی بی نظیر را از شب های تبریز برای عکس یادگاری و فیلم برداری به نمایش می گذارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی/ تبریز/ بعثت/ جوانان

پارک ولیعصر تبریز

آثار ثبت شده تبریز:

 

خانه های تاریخی تبریز_خانه کلکته چی: 

خانه ایی قدیمی که قدمت آن به بیش از صد سال گذشته برمی گردد. نوع طراحی و سبک معماری آن قاجاری می باشد. وجود سر ستون ها و تزیینات (نقش و نگار هایی زیبا از پرندگان و گلها ) و آجر چینی عمارت کلاه فرنگی آن، کاشی های منحصر به فرد که هفت رنگ می باشد، نشان از هنر دست سازندگان این خانه است. بنایی که متاسفانه بخاطر بی توجهی آن متروکه و رها شده است. امیدواریم که اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری این آثار ملی زیبا را بازسازی و گردشگران بتوانند از این مکان دیدن کنند. ساکنان این خانه افرادی بودند که با توجه به نام خانوادگی و اینکه در تجارت چایی و بافندگی و فرش که حدود یک قرن پیش فعالیت داشته اند نام این اثار ملی را کلکته چی نامیدند

آدرس : استان آذربایجان شرقی/ تبریز/ محله راسته کوچه/ بن بست کلکته‌چی

ثبت ملی مسجد مفید آقا:

مسجدی در تبریز که مربوط به دوران قاجار می باشد و در تاریخ 27 مرداد 1382 با شماره ثبت 9702 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

 آدرس: آذربایجان شرقی/ تبریز/  خیابان جمهوری اسلامی/ سرای گرجیلر/ روبروی مسجد قزلی

میراث جهانی یونسکو

بازار بزرگ تبریز:

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در جهان با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع متعلق به بازار بزرگ تبریز می باشد با قدمتی طولانی که به گفته افراد قدیمی نزدیک به هزار سال این بنای زیبا قدمت دارد. این بازار روند سنتی خود را حفظ کرده است و هم اکنون نیز فرش، طلا و چرم و …  به فروش می رود. برای خرید کردن دیگر سردرگم نمی شوید زیرا هر گوشه از این بازار اجناس و کالای مشخص و مخصوص خود را می فروشند .

غذاهای محلی تبریز:

 غذاهای متنوع و سنتی تبریزی با عطر و بویی عالی و خوشمزه از انواع کوفته و آش گرفته تا انواع کوکو و غذاهای محلی این بخش مخصوص خوش خوراک ها می باشد پس برای کشف غذاهایی بی نظیر و خوش طعم با ما همراه باشید.

کوفته تبریزی:

یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای قدیمی کوفته تبریزی می باشد که از انواع سبزی های معطر و گوشت قرمز برای تهیه ی این غذای خوشمزه استفاده می شود. غذایی با ارزش غذایی بالا که برای طبخ آن باید فوت و فن خاسی لازم است تا شکل و ظاهر خود را در موقع پخت حفظ کند.

دلمه برگ مو:

یکی از غذاهای گیاهی و خوشمزه ایرانی که بیشتر در فصل بهار به دلیل وجود برگ های نازک مو پخته می شود و شما طعم تازگی در این غذا را کاملا می توانید حس کنید.  مردم محلی این غذا را پیراخ دلماسی نیز می گویند و معتقد هستند که زینت سفره می باشد. هرچند افرادی هستند که به دلیل علاقه ای که به این غذا دارند برگ مو را برای سایر فصول سال نیز فریز می کنند تا از خوردن این غذای خوشمزه بی نصیب نمانند.

خورش هویج:

خورش زردک، یکی از خورش های رنگی و خوش طعم که تبریز آن را به نام خودش کرده است و تبحری خاص درخ پخت آن لازم است 

کوکو لوبیا سبز:

غذایی گیاهی که لذت را به سفره می آورد و جزوه غذاهخای مقوی و سبک تبریز می باشد که روش های درست کردن کوکو در مناطق مختلف متفاوت می باشد.

آش آبغوره:

غذایی مخصوص کسانی که  عاشق ترشی هستند. غذایی به شدت خوشمزه و لذیذ که قطعا دهانتان آب می افتد، کافی است یکبار امتحان کنید.

گشنیز کباب:

کوفته ای مجلسی و سنتی که در تمامی مناطق آذری به خصوص تبریز و ماکو پخت می شود و طرفداران خاص خود را دارد.

آش اوماج:

برای افرادی که کسالت دارند و دچار سرما خوردگی می شوند غذایی به شدت مقوی است که ارزش غذایی بالایی دارد

آش ماست:

از آش های سنتی و معروف ایرانی است که از اردبیل و تبریز نشات گرفته است و امروزه در تمام نقاط کشورمان با دستور پخت های مختلفی طبخ می شود.

دویماج:

یکی از میان وعده های خوشمزه که به اصلاح امروزی آن را فینگر فود می نامند در حالیکه غذایی با قدمت کهن می باشد که مردم محلی همواره برای عصرانه و پیش غذا آن را سرو می کند.

سوغات تبریز:

شیرینی نوقا:

اگر طرفدار دو آتیشه گز هستید، نوقا با عطر و بویی بی نظیر همواره در تبریز جزوه خوشمزه ترین شیرینی ها می باشد و بیشتر افراد آن را به عنوان سوغاتی‌ به شهر و دیار خود می برند.

شیرینی اریس:

از قدیمی تریم سوغات تبریز است که می توان در طعم های مختلف آن را امتحان کرد.

قرابیه تبریز:

از گران‌قیمت‌ترین سوغات تبریز که شبیه به کلوچه می‌باشد و در اعیاد مذهبی یا برای پذیرایی از میهمانان خود از این نوع شیرینی استفاده می‌کنند.

باقلوا:

خوشمزه‌ترین‌های سوغات تبریز که بیشتر ایرانیان آن را با باقلوای استانبولی می شناسند، باقلوا می باشد که ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. 

 

حلوا بزرگ (زره حلواسی ):

برای خرید این حلوای خوشمزه به شیرینی فروشی ها و عطاری ها بروید این حلوای لذیذ با رنگی تیره از دانه روغنی بزرگ که از خانواده کتان است تهیه می‌شود و به‌ همین خاطر نام آن را «بزرک» گذاشته اند. پیشنهاد می کنیم افرادی که دچار درد مفصلی و استخوانی هستند این حلوای خوش طعم را نوش جان کنند.

هتل و اقامت تبریز:

هتل 5 ستاره لاله پارک تبریز:

طراحی و سبک معماری خاص این هتل باعث شده است حس خوبی را به مسافران القا نماید و همین امر باعث می شود که در هنگام سفر به تبریز در هتل لوکس و مدرنی همچون هتل 5 ستاره لاله پارک داشته باشند. ساختمانی 17 طبقه با 220 اتاق که کلیه امکانات رفاهی را برای مسافران از جمله تفریحات آبی، خدمات اسپا و امکانات ورزشی فوق‌العاده ای دارند و برای کودکان زیر 6 سال نیز به شرط  استفاده نکردن از سرویس اضافه رایگان می باشد. 

آدرس : تبریز/  بزرگراه پاسداران / میدان شهید فهمیده

 هتل لاله کندوان تبریز:

سومین هتل صخره ای جهان، هتل لاله کندوان می باشد که در دل روستای کندوان واقع است و به دلیل طبیعتی بی نظیر و آب وهوای تمیز طرفداران زیادی دارد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت نبود آسانسور و بالابر است که می تواند برای افرادی که مسن هستند و مشکل پیاده رویی دارند مناسب نباشد زیرا کاملا پلکانی می باشد و سعی شده است محیط کاملا طبیعی و تا حد امکان دست نخورده باشد. 

آدرس: تبريز/ اسكو / دهكده توريستی كندوان

هتل پارس ائل گلی تبریز: 

هتل 5 ستاره  پارس ائل گلی تبریز، هتلی تمام شیشه‌ای  است که در بام شهر تبریز می باشد و یکی از بهترین هتل‌های ایران محسوب می شود. وجود غذاهای خوشمزه و رستوران گردان با قیمت های بسیار مناسب  باعث شده است که همواره شلوغ باشد. 

آدرس: تبريز/ اتوبان شهید کسائی/ جنب پارک ائل گلی

بیمارستان های تبریز:

 

1=بیمارستان امام رضا(ع ):

بیمارستان امام رضا ( ع ) تبریز  در حال حاضر یکی از بزرگترین مراکز شمال غرب ایران می باشد و علت آن را می توان وجود گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانست که در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم می باشد. شماره تماس جهت نوبت دهی و پاسخگویی: 33376923-041 

آدرس: خیابان دانشگاه/ خیابان گلگشت

2=بیمارستان شهید مدنی:

 بیمارستان شهید مدنی، بیمارستان تخصصی قلب و عروق  که یکی از مجهز ترین، به روز ترین و بزرگترین بیمارستان های عروقی و قلبی در شمال غرب کشورمان می باشد که در سال ۱۳۴۸ توسط پروفسور نام آور ایران، پدر جراحی نوین قلب کشورمان جناب پروفسور عباسقلی دانشور ساخته شد. شماره تماس جهت پاسخگویی و نوبت دهی: 33373900-041 

آدرس: خیابان دانشگاه

3= بیمارستان الزهرا (س):

 یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیص، پیشگیری و  درمانی  برای نوزادان و زنان در شمال غرب کشورمان بیمارستان الزهرا می باشد. این مرکز تا به امروز توانسته است در ۴ زیر شاخه مربوط به زنان اعم از پریناتولوژی، انکولوژی، اوروگاینوکولوژی و نازایی ارائه خدمت نماید. شماره تماس جهت راهنمایی و نوبت دهی: 35539161-041 

آدرس: خیابان ارتش جنوبی/ چهار راه باغشمال  

       

4= بیمارستان اسد آبادی:

بیمارستانی که برای اولین بار به عنوان آسایشگاه معلولین تاسیس شد و سپس به مرور زمان  تغییرات اساسی از جمله : بیمارستان کودکان، آسایشگاه سالمندان؛ کمیته انقلاب اسلامی و … نیز به آن اضافه شده است. جهت کسب اطلاعات و نوبت دهی با شماره: 332807263-041 تماس بگیرید.

آدرس : خیابان بها/ جنب هنرستان کشاورزی 

5= بیمارستان کودکان:

جهت نوبت دهی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره: 335262251-041 تماس بگیرید.

آدرس: خیابان ششگلان  

ترمینال های شهر تبریز:

1=ترمینال مرکزی تبریز:

ترمینال مرکزی تبریز بنا به موقعیت جغرافیایی در منطقه، یکی از بزرگ ترین و بااهمیت ترین پایانه های مسافربری در غرب کشورمان می باشد. اگر موافق باشید کمی با پایانه مسافربری مرکزی تبریز و امکانات آن آشنا شویم. عملیات ساخت این ترمینال بزرگ با متراژی بیش از 30 هزار هکتار نزدیک به 29 سال طول کشید در واقع فاز اول آن در سال 1374 با متراژی نزدیک به 22 هزار هکتار تکمیل شد و فاز بعدی آن با چند سال تاخیر و فاصله در سال 1391 آغاز و دو سال بعد از آن افتتاح گردید جالب است بدانید که ساخت ترمینال مرکزی تبریز جزوه یکی از طولانی ترین و زمان برترین پروژه های ساخت و ساز ایران نیز محسوب می شود. نکته جالب و خیره کننده این پایانه مسافربری، ساختمان بلند قامت این ترمینال با معماری منحصربه فرد و جذاب بصری می باشد که درخشش شیشه ها و کامپوزیت های به کار رفته در ساخت این ساختمان اداری سه طبقه نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

آدرس: جنوب تبریز/ حاشیه آزاد راه شهید کسایی

شماره تماس ترمینال مرکزی تبریز: 04134791177

ترمینال (پایانه) تبریز

امکانات ترمینال مرکزی:

از امکانات ترمینال مرکزی می توان به غرفه های فروش سوغاتی و صنایع دستی تبریز، مراکز خرید متنوع، مراکز خدمات رفاهی از جمله رستوران های مختلف، بیش از 15 گیشه بلیط فروشی جهت رفاه حال مسافران، استفاده از اینترنت رایگان به مدت دو ساعت در ترمینال، شعب بانک، فودکورت و کافی شاپ و همچنین خدمات عمومی که شامل: اختصاص دادن محلی برای بازی کردن و سرگرم بودن فرزند دلبندتان، اتاق مخصوص مادر و کودک، اختصاص دادن مکانی به نام آسایشگاه جهت استراحت رانندگان، سالن انتظار و مسافرگیری، پله برقی، آسانسور، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و پارکینگی بزرگ با ظرفیت بیش از 900 خودرو جهت خودروهای سواری اشاره کرد. هدف از کلیه این امکانات رفاه و سهولت سفر برای مسافران عزیز می باشد تا در صورت نیاز بتوانند از هر یک از آنها استفاده نمایند.

 2=ترمینال اتوبوس رانی مصلی:

ایستگاه اتوبوس رانی مصلا یکی دیگر از ترمینال های تبریز می باشد که در محله حیدرآباد و جزوه یکی از نوزده ایستگاه اتوبوس می باشد که در نزدیکی مراکزی همچون ارگ تبریز (مسجد علیشا)، موزه و … باشد.

آدرس: تبریز/ مقصودیه/ خ. امام خمینی/ خ. طالقانی

3= ترمینال اتوبوس رانی بازار:

 آدرس: تبریز/ مقصودیه/ خ. قره آغاج/ خ. جمهوری اسلامی

پایاسفر: سامانه رزرو بلیط اتوبوس

 

خرید آنلاین بلیط رفت و برگشت با پایاسفر

پایاسفر به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین سیستم‌های رزرو بلیط آنلاین در ایران، به شما امکان می‌دهد تا با راحتی کامل و با چند کلیک ساده، بلیط  اتوبوس برگشت تبریز تهران خود را تهیه کنید. این سیستم قدرتمند امکان انتخاب تاریخ و ساعت حرکت موردنظرتان و همچنین انتخاب جایگاه صندلی را فراهم می‌کند. با استفاده از پایاسفر، شما می‌توانید زمان حرکتی که بهترین به‌ نظر می‌رسد را انتخاب کرده و از جنبه‌های دیگری مانند راحتی و تسهیلات درون اتوبوس لذت ببرید.

جمع بندی:

تبریز، با تاریخچه‌ی بی‌نظیر، فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری متنوع، یکی از شهرهای دیدنی ایران است. از برج آذر تا مسجد کبود، از بازار تاریخی تا باغ‌ها و پارک‌های زیبا، تبریز به گردشگران امکان می‌دهد تا تجربه‌ی خاصی را در این شهر داشته باشند. با توجه به این جاذبه های فراوان، پایاسفر به عنوان یه پلتفرم آنلاین قابل اعتماد به شما امکان خرید بلیط اتوبوس رفت و برگشت برای سفر به تبریز را می دهد. با مراجعه به سایت پایاسفر شما می توانید از بین انواع مختلف اتوبوس، بهترین گزینه را انتخاب کنید و بلیط خود را به راحتی خریداری نمایید. این پلتفرم آنلاین به شما امکان می دهد تا با مرور برنامه ها و ساعت های حرکت مختلف، بهترین زمان و برنامه ریزی برای سفرتان را انتخاب کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *